Hem

Utbildningar och seminarier

Vi håller många utbildningar och seminarier där du som nyföretagare får värdefull kunskap och möjlighet att ställa frågor till experter helt kostnadsfritt.

Vi ser helst att alla som vill ha rådgivning hos oss börjar med att delta i ett digitalt informationstillfälle ”Allmän info starta företag” med grundläggande information om att starta och driva eget företag och vilken hjälp man kan få från Nyföretagarcentrum.

Första tisdagen i månaden erbjuder vi en digital genomgång av vår affärsplan och budget.
Våra Starta eget-kurser hålls i flera omgångar i Linköping, Norrköping och Mjölby. Läs mer nedan.

Bokning

Bokning sker via vår hemsida, fliken Boka Rådgivning om inte annat anges. Välj tema seminarium.
Boka via mail: mellerstaostergotland@nyforetagarcentrum.se

Ring Nyföretagarcentrum

Fråga Nyföretagarcentrum 073-808 97 07 öppen telefon för enklare företagsfrågor eller hjälp med att boka rådgivning eller utbildningar. Vi svarar i mån av tid.
Enklast att nå oss är via mail: mellerstaostergotland@nyforetagarcentrum.se Skriv ditt ärende och ange då gärna telefonnummer så kan vi ringa upp dig.

VÅRTERMINEN 2024

”Allmän info starta företag”

Varannan vecka erbjuder vi ett digitalt informationstillfälle för dig som vill ha grundläggande information om att starta och driva företag samt om Nyföretagarcentrums verktyg och möjlighet att hjälpa dig. Även möjlighet att ställa egna frågor. 1 timme, digitalt, gruppinformation.
Nästkommande tillfällen: 27/3 kl 14-15, 8/4 kl 9-10, 26/4 kl 12-13

Digitalt seminarium Affärsplan och budget

En genomgång av hur vår affärsplan med budget fungerar. Du har även möjlighet att ställa egna frågor. 1 timme, digitalt, gruppinformation. Affärsplanen hittar du här: www.affarsplanen.com.
Seminariet hålls återkommande första tisdagen varje månad: 2/4 kl 17-18, 7/5 kl 16-17, 4/6 kl 12-13

Seminarier

Föreläsningar om marknadsföring (samtliga datum kommer snart)
Vi erbjuder under våren en serie med föreläsningar om marknadsföring.
Följ hela serien eller välj enstaka föreläsningar. (Läs mer längre ner på sidan)
Digital marknadsföring för startups – 6/2
AI för marknadsföring – 26/3
Digital marknadsföring i sociala medier – 10/4
Sälj mer med din hemsida och google ads (hösten 2024)
– Marknadsföring – grundläggande föreläsning om hur du når dina kunder – 18/6

Föreläsningar om ekonomi (samtliga datum kommer snart)
Vi erbjuder under våren en serie med föreläsningar om ekonomi.
Följ hela serien eller välj enstaka föreläsningar. (Läs mer längre ner på sidan)
– Planera ditt företags ekonomiska år – 22/1
– Hur bra går mitt företag? Förstå ditt företags balans- och resultaträkning! – 5/3
– Inför företagets deklaration – 20/3
– Grundläggande bokföring med praktiska exempel i Fortnox
23/4

Onsdag 20/3 kl 7.30-9 Inför företagets deklaration. På plats i Norrköping eller digitalt.
Annikas Redovisningsbyrå går igenom vad som är viktigt att tänka på. Du kan också ställa egna frågor.

  • Hur du bäst förbereder dig inför företagets inkomstdeklaration
  • Hur man gör avdrag i olika företagsformer
  • Hur man hanterar icke avdragsgilla kostnader och skattefria intäkter 
  • Viktiga rutor på deklarationen du inte får missa att fylla i
  • Hur ett underskott hanteras 
  • Hur du ser om du får restskatt eller skatt tillbaka
  • När ska eventuell restskatt betalas

Måndag 25/3 kl 17-19 Skatteverket ”Starta Företag – Aktiebolag”. Digital information.
En informationsträff för dig som ska eller nyligen har startat ett aktiebolag. Vi går igenom skatter och avgifter samt hur du enkelt redovisar uppgifter till Skatteverket genom e-tjänster. Dessutom får du information om vad du behöver tänka på som arbetsgivare, hur momssystemet fungerar samt vad du behöver veta som delägare i ett aktiebolag.

Tisdag 26/3 kl 17-19 AI för marknadsföring. På plats i Linköping eller digitalt.
Mediakonsulterna föreläser om hur du använder AI i din marknadsföring. Du kan också ställa egna frågor.

Onsdag 10/4 kl 17-19 Digital marknadsföring i sociala medier och meta-annonsering.
Michael på Kreativ Kraft guidar i hur du marknadsför ditt företag på sociala medier som facebook, Instagram och LinkedIn samt annonsering. Här får du en bra genomgång hur du planerar och praktiskt genomför din marknadsföring. I Linköping eller digitalt.

Fredag-lördag 12-13/4 Kom och träffa oss på mässan Fokus Mjölby. Save the date – mer info kommer!

Tisdag 23/4 kl 17-19 Grunderna i bokföring. Fysiskt i Norrköping eller digitalt. (obs ändrad ort)
EY guidar i grunderna i bokföring och visar praktiska exempel i ett bokföringsprogram. Du kan också ställa egna frågor. Till hösten planeras del 2.

Måndag 13/5 kl 17-18 Skatteverket ”Moms – vad moms är och hur du redovisar den till skatteverket”. Digital information.

Måndag 20/5 kl 17-18.45 Arbetsgivare: Hur du betalar ut lön och andra ersättningar samt hur du lämnar uppgifter i e-tjänsten Arbetsgivardeklaration. Digital information från Skatteverket

Tisdag 18/6 kl 17-19 Bli bättre på marknadsföring – en genomgång av grundläggande marknadsföring med KommunikationsPT Robin Almqvist. Enbart digitalt.
Så här beskriver Robin sin föreläsning:
”Du är stressad, smart och lat. Dina kunder också. Så hur bör du kommunicera för att nå fram utan att slå knut på dig själv? Välkommen till en kväll i marknadsföringens universum. Under kvällen får du ta del av en inspirationsföreläsning med tips och råd om hur du lyckas med din marknadsföring. Du får bland annat lära dig att stjäla, utnyttja kompisarna och börja med slutet.

Robin Almqvist är kommunikations-pt och hjälper små företag att nå ut med sina budskap och lyckas med sin marknadsföring. Allt utifrån mottot att den bästa kommunikationen är den som blir av.




Starta eget-utbildning

Varje termin erbjuder vi flera omgångar av vår starta eget–utbildning.
Utbildningen omfattar 5 tillfällen á 3 timmar
Utbildningen är för dig som kommit så långt i din planering att du har din affärsidé klar och har påbörjat din affärsplan. Du kommer diskutera och utveckla din affärsidé under kursen. Du får gärna ha startat ditt företag.

AVSLUTAD – Norrköping/digitalt
5 tillfällen á 3 timmar.
Onsdagar kl 16-19: 240207, 240214, 240228, 240306, 230313.

Nästa kurs startar i Linköping 21 mars. Enbart fysiska träffar.
5 tillfällen á 3 timmar.
Torsdag 240321, onsdag 240327, torsdagar, 240411, 240418, 240425 Klockan 16-19.

Digital kurs. Start 8 maj.
5 tillfällen á 3 timmar.
Onsdagar 240508, 240515, 240522, 240529 och 240605, klockan 16-19.

Kontakt och anmälan: mellerstaostergotland@nyforetagarcentrum.se

Innehåll: 5 tillfällen á 3 timmar. Det är en sammanhållen kurs så du deltar på samtliga tillfällen.
– Du och ditt företag
– Hållbarhet
Räkna på din affärsidé, budget och finansiering
Att växa
– Att sälja med framgång

——————————————————————————————————————–

Arkiv 2024

Måndag 18/3 kl 17-19 Skatteverket informerar: Starta Företag – Enskild Näringsverksamhet.
Digital information. Under kvällen lär du dig mer om företagets intäkter och kostnader, inkomstskatt, preliminärskatt, egenavgifter och hur du kommer igång med din bokföring. Du får också tillfälle att ställa frågor direkt till Skatteverkets informatörer.

Måndag 18/3 kl 17-19 Skatteverket informerar: Starta Företag – Enskild Näringsverksamhet.
Digital information. Under kvällen lär du dig mer om företagets intäkter och kostnader, inkomstskatt, preliminärskatt, egenavgifter och hur du kommer igång med din bokföring. Du får också tillfälle att ställa frågor direkt till Skatteverkets informatörer.

Måndag 11/3 kl 17-19 Skatteverket informerar: Starta FöretagHär får du information som är viktigt oavsett vilken bolagsform du väljer. 
Digital information. Bl a om hur du registrerar ditt företag, skillnad mellan enskild näringsverksamhet och aktiebolag, A-/F-/FA-skatt, preliminärskatt, hur du räknar fram ditt överskott, moms, redovisnings- metoder och perioder, samt var du hittar bra och nyttig information.  

Tisdag 5/3 kl 17-18 Hur bra går mitt företag? – Förstå ditt företags balans- och resultaträkning
Aklero Ekonomi går igenom hur företagets ekonomiska rapporter balans- och resultaträkning är uppbyggda och vilken nytta du som företagare har av dessa rapporter.
Oavsett om du bokför själv eller anlitar en redovisningsbyrå så är det viktigt förstå vad ditt företags rapporter betyder. Detta är också en bra förberedelse inför företagets bokslut och deklaration.
I Linköping eller digitalt.

Måndag 22/1 kl 17-18.30 ”Planera ditt år – ekonomi” . Delta digitalt eller på plats i Linköping
Vår samarbetspartner Aklero Ekonomi går igenom företagets år och viktiga datum. Du lär dig om hur du gör din budget och sedan följer upp den under året, om preliminärskatt och slutlig skatt, hur du tar ut lön ur företaget och mycket mera. Under seminariet kan du också ställa egna frågor till Emma Griph på Aklero Ekonomi AB.

ARKIV 2023

På torsdag den 14 december kl 12.00-13.00 äter du  jullunch med oss och kollegorna på Näringslivscentrum i Åtvidaberg. Vi ses i Fullmäktigesalen på Åtvidabergs kommun.

På torsdag den 14 december kl 07.30-9 är du välkommen till oss i Mjölby. Då ses vi över en mysig julfrukost i våra lokaler i Tingshuset på Lagmansgatan 26. Anmäl dig i vårt online-bokningssystem via länken nedan för att säkra din plats!

På torsdag den 30 november 17.30-20 är du välkommen till Handelsbanken i Norrköping. Där arrangerar Företagarna ett glöggmingel där vi medverkar. Där berättar Handelsbanken om marknadsläget och deras utmaningar framåt samt bjuder på mat och dryck. Särskild anmälan till detta evenemang.

På onsdag den 6 december kl 16.30-18 ses vi och umgås på vårt julmingel på Dospace Alfa på Industrigatan 5 i Linköping. Anmäl dig i vårt online-bokningssystem via länken nedan för att säkra din plats!

På torsdag den 7 december kl 18-20 är det dags för alla Kinda- Ydre och Kisabor (samt alla andra också såklart) att ses och nätverka tillsammans med oss och Företagarna på vårt nya kontor på i Sveahuset, på Storgatan 20 i Kisa. Du går in via ingången till Aklero. Anmäl dig i vårt online-bokningssystem via länken nedan för att säkra din plats!

Onsdag 15/11 kl 17-19 Seminarium om marknadsföring på sociala medier – med Mediakonsulterna, på plats i Linköping och digitalt.

Onsdag 8/11 kl 11.30-ca 13 Lunchseminarium med fokus hållbarhet och försäkringar. Även Dolphins medverkar. På plats i Norrköping (Dospace Industrilandskapet) och digitalt.

Måndag 6/11 kl 17-19 Skatteverket informerar om ”Att anställa”. Digitalt.
Ett webbseminarium för dig som anställer personal för första gången. Praktiska exempel och möjlighet att ställa egna frågor:

  • vad du behöver tänka på som arbetsgivare
  • hur du gör skatteavdrag och beräknar arbetsgivaravgifter
  • Växa-stöd
  • förmåner och kostnadsersättningar
  • hur du redovisar löner, skatteavdrag mm i arbetsgivardeklarationen
  • e-tjänsten lämna arbetsgivardeklaration

Måndag 30/10 kl 17-19 Skatteverket informerar om moms. Digitalt.
Skatteverkets informatörer informerar och svarar på dina frågor:

  • vad ingående och utgående moms är
  • när du kan få tillbaka momsen på företagets inköp
  • skillnaden mellan bokslutsmetoden och faktureringsmetoden
  • hur och när ska du redovisa moms till Skatteverket.

Onsdag 4/10 kl 7.30-9.00 Bokföring och redovisning – med baks & co. På plats i Linköping och digitalt.
Här får du en genomgång av grunderna i bokföring; när, hur och varför ska jag bokföra, vilka lagkrav finns, hur deklarerar jag moms, ska jag välja faktura- eller kontantmetoden för moms, årsavslut och deklaration, vilken användning har jag av min bokföring, bokföringsprogram och mycket mera.
Ställ också dina egna frågor till experterna Alexandra och Liridona från baks & co.

Måndag 2/10 kl 17-19 Skatteverket ”Starta Företag – Aktiebolag”. Digital information.
En informationsträff för dig som ska eller nyligen har startat ett aktiebolag. Vi går igenom skatter och avgifter samt hur du enkelt redovisar uppgifter till Skatteverket genom e-tjänster. Dessutom får du information om vad du behöver tänka på som arbetsgivare, hur momssystemet fungerar samt vad du behöver veta som delägare i ett aktiebolag.

Onsdag 13/9 kl 07.30-9 Seminarium om marknadsföring på sociala medier – med Beegleton, på plats i Norrköping och digitalt. Eventet livestreamades och du kan se det även i efterhand några veckor på denna länk:

https://www.facebook.com/beegleton/live



Måndag 18/9 kl 17-19 Skatteverket informerar: Starta FöretagHär får du information som är viktigt oavsett vilken bolagsform du väljer. 
Digital information. Bl a om hur du registrerar ditt företag, skillnad mellan enskild näringsverksamhet och aktiebolag, A-/F-/FA-skatt, preliminärskatt, hur du räknar fram ditt överskott, moms, redovisnings- metoder och perioder, samt var du hittar bra och nyttig information.  

Måndag 25/9 kl 17-19 Skatteverket informerar: Starta Företag – Enskild Näringsverksamhet.
Digital information. Under kvällen lär du dig mer om företagets intäkter och kostnader, inkomstskatt, preliminärskatt, egenavgifter och hur du kommer igång med din bokföring. Du får också tillfälle att ställa frågor direkt till Skatteverkets informatörer.

Onsdag 21/6 kl 17-19 Bli bättre på marknadsföring med KommunikationsPT Robin Almqvist
Du är stressad, smart och lat. Dina kunder också. Så hur bör du kommunicera för att nå fram utan att slå knut på dig själv? Välkommen till en kväll i marknadsföringens universum. Under kvällen får du ta del av en inspirationsföreläsning med tips och råd om hur du lyckas med din marknadsföring. Du får bland annat lära dig att stjäla, utnyttja kompisarna och börja med slutet.

Robin Almqvist är kommunikations-pt och hjälper små företag att nå ut med sina budskap och lyckas med sin marknadsföring. Allt utifrån mottot att den bästa kommunikationen är den som blir av.
Enbart digitalt.

Digital information om att starta företag – på lätt svenska med språkstöd på somaliska
Första tillfället är en introduktion, som sedan byggs på med del 2 och 3.
Informationen ges på lätt svenska, med möjlighet att få vissa ord översatta till somaliska.
Skatteverket håller i informationen. Digitalt
Måndag 29/5 kl 17-19, del 1
Tisdag 30/5 kl 17-19, del 2
Onsdag 31/5 kl 17-19, del 3

Digital information om att starta företag – på lätt svenska med språkstöd på arabiska
Första tillfället är en introduktion, som sedan byggs på med del 2 och 3.
Informationen ges på lätt svenska, med möjlighet att få vissa ord översatta till arabiska.
Skatteverket håller i informationen. Digitalt.
Måndag 15/5 kl 17-19, del 1
Tisdag 16/5 kl 17-19, del 2
Onsdag 17/5 kl 17-19, del 3

Måndag 15/5 kl 17-19.30 Skatteverket informerar om ”Att anställa”. Digitalt.
Ett webbseminarium för dig som anställer personal för första gången. Praktiska exempel och möjlighet att ställa egna frågor:

  • vad du behöver tänka på som arbetsgivare
  • hur du gör skatteavdrag och beräknar arbetsgivaravgifter
  • Växa-stöd
  • förmåner och kostnadsersättningar
  • hur du redovisar löner, skatteavdrag mm i arbetsgivardeklarationen
  • e-tjänsten lämna arbetsgivardeklaration

Måndag 8/5 kl 17-19.30 Skatteverket informerar om moms. Digitalt.
Skatteverkets informatörer informerar och svarar på dina frågor:

  • vad ingående och utgående moms är
  • när du kan få tillbaka momsen på företagets inköp
  • skillnaden mellan bokslutsmetoden och faktureringsmetoden
  • hur och när ska du redovisa moms till Skatteverket.

Tisdag 25/4 kl 18.30-20.30 Bokföring och redovisning – med Aklero Ekonomi. På plats i Kisa och digitalt.
Här får du en genomgång av grunderna i bokföring; när, hur och varför ska jag bokföra, vilka lagkrav finns, hur deklarerar jag moms, ska jag välja faktura- eller kontantmetoden för moms, årsavslut och deklaration, vilken användning har jag av min bokföring, vilka bokföringsprogram passar mig och mycket mera. Ställ också dina egna frågor till experterna.

Måndag 6/3 kl 17-19 Skatteverket informerar: Starta FöretagHär får du information som är viktigt oavsett vilken bolagsform du väljer. 
Digital information. Bl a om hur du registrerar ditt företag, skillnad mellan enskild näringsverksamhet och aktiebolag, A-/F-/FA-skatt, preliminärskatt, hur du räknar fram ditt överskott, moms, momsredovisningsperioder, redovisningsmetoder samt var du hittar bra och nyttig information.  

Måndag 13/3 kl 17-19.30 Skatteverket informerar: Starta Företag – Enskild Näringsverksamhet.
Digital information. Under kvällen lär du dig mera bl a om företagets intäkter och kostnader, inkomstskatt, preliminärskatt, egenavgifter och hur du kommer igång med din bokföring. Du får också tillfälle att ställa frågor direkt till Skatteverkets informatörer. 

Tisdag 14/3 kl 17-19 Seminarium om marknadsföring på sociala medier – med Kreativ Kraft, på plats i Linköping och digitalt.
Michael och Johan på Kreativ Kraft går igenom hur du ska tänka kring budget, målgrupp och strategier vid marknadsföring på sociala medier. De ger också tips på gratisverktyg samt vad du bör tänka på när du skapar inlägg. Du kan också ställa dina egna frågor. 

Måndag 20/3 kl 17-19.30 Skatteverket ”Starta Företag – Aktiebolag”. Digital information.
En informationsträff för dig som nyligen har startat ett aktiebolag. Vi går igenom skatter och avgifter samt hur du enkelt redovisar uppgifter till Skatteverket genom e-tjänster. Dessutom får du information om vad du behöver tänka på som arbetsgivare, hur momssystemet fungerar samt vad du behöver veta som delägare i ett aktiebolag.

Tisdag 18/4 kl 16.30-18 Kunskapskväll om att starta företag.
Träffa våra rådgivare och få info om hur Nyföretagarcentrum kan hjälpa dig. Anmälan till Eva.jaldeland@nyforetetagarcentrum.se.

Onsdag 19/4 kl 16.30-18 Minimässa i Linköping. Välkommen att ta del av våra partners erbjudanden och nätverka med andra nyföretagare. Ställ frågor om bokföring, ekonomi, marknadsföring, försäkringar, pensionslösningar mm alldeles kostnadsfritt till företagen som jobbar professionellt med detta. Ett kanonbra tillfälle att få värdefull hjälp med ditt företagande.


Sidan uppdaterades 2024-03-27

Våra samarbetspartners