Hem

Möt nyföretagaren Jenny Engdahl

Jenny Engdahl startade sitt företag, Moods of nature, som enskild firma, den 1 juli i år. Jenny är konstnär och säljer sina tavlor, men även kort, kläder och muggar med hennes konstverk på. Hon har tidigare jobbat 100% som speciallärare, men jobbar idag 60% som specialpedagog och
20% i företaget. Måndagar och lördagar är hennes arbetsdagar i företaget.

Vad fick dig att ta steget?
Jag gick in i väggen för ett tag sedan och hittade tillbaka genom målningen. Det var det som gav mig energi. Jag funderade ett tag på att starta eget och tog kontakt med Nyföretagarcentrum, där jag fått ett väldigt bra stöd.

Vad tycker du har varit det svåraste med att starta eget?
Jag tycker nog att det administrativa och det praktiska är svårast. Och att prissätta mina produkter. Här har jag dock fått mycket stöd, både av Nyföretagarcentrum och min bankman på Sparbanken Alingsås.

Har du haft någon inspiration i släkten? Nej, inte på min sida, men min svärfar är företagare och han har givit inspiration.

Vad tycker du är roligast med att vara företagare?
Jag får idéer hela tiden och det är första gången jag får möjlighet att genomföra dem. Så det passar mig bra att vara företagare. Sedan gillar jag att jobba ihop med andra och skapa nätverk. Till exempel jobbar jag ihop med andra konstnärer och andra personer som jag behöver för att kunna producera, så som Boris Burchard, som är tryckare.

Vad är du mest nöjd med hittills?
Jag är jättenöjd över att ha sålt så mycket, även om det inte går runt ännu.Jag vill ju på sikt kunna leva på mitt företag.

Hur gör du för att berätta om att du finns och sälja dina produkter?
Jag har startat en Instagramsida, där 100 följare är ett delmål. Sedan har jag min privata Facebooksida också. Jag använder båda två som mina marknadsförings- och säljkanaler.

Hur ser ditt företagande ut om fem år? Då vill jag jobba med detta på heltid!

Vi önskar Jenny ett stort LYCKA TILL!


Möt nyföretagaren Sofia Lindgren

Sofia fick under våren 2020 stöd av Nyföretagarcentrum i sina planer på att starta eget företag och nu är hon igång.

Vad heter ditt företag och vad erbjuder du för tjänster, Sofia? Företaget heter Nolhaga HR och erbjuder HR-tjänster, så som stöd i ledarskaps- och arbetsgivarfrågor samt organisationsutveckling. Jag kan exempelvis hjälpa till vid företagssammanslagningar, fackliga förhandlingar och organisationsförändringar.

Varför har du startat det här företaget?
Idén har legat och grott i några år. Jag kände att jag ville arbeta upp erfarenheten först. Nu lämnar jag ett jobb som HR-chef på en stor statlig organisation efter många års utvecklande roller och kände att tiden var inne att satsa på den egna verksamheten.
Det tar tid att våga släppa taget om tryggheten. Det krävs både självförtroende, mod och ekonomiska möjligheter för att ta steget!

Vilka kunder tänker du rikta din verksamhet till? Jag tänker att jag har fyra olika ben att stå på: Först och främst medelstora orgamisationer och företag, som inte har så mycket HR-stöd själva. De senaste åren har jag arbetat nationellt, men nu vill jag helst rikta in mig på företag i Västra Sverige. Dessutom kan jag tänka mig att jobba som underkonsult till leverantörer som har avtal med stat och kommun, då mitt företag är för litet för att bli upphandlad av offentliga förvaltningar. Sedan kan jag även gå in som interimschef, inom HR, i en fas där man tillfälligt är utan en HR-chef. Och slutligen håller jag även utbildningar inom HR, arbetsrätt, ledarskap och organisationsutveckling.

Vad ser du som din största utmaning just nu? Att bygga upp ett kontaktnät och få in mina första kunder.

Vilken hjälp fick du av Nyföretagarcentrum?
Först och främst googlade jag mig till att Nyföretagarcentrum fanns. Där hittade jag en digital uppstartskurs i Trollhättan, som jag var med på. Den var bra och gav en hel del tips och råd. Bland annat hänvisades jag till verksamt.se – en väldigt bra sida där man kan få svar på det mesta kring det praktiska om att starta ett eget företag. Sedan fick jag även kontakt med Nyföretagarcentrum Alingsås, där jag fick träffa en rådgivare. Vi gick igenom affärsplanen tillsammans, som jag fick med mig hem och uppgift att arbeta igenom. Bland annat ingick det här att göra en budget, det var väldigt nyttigt!

Hur ser tiden framåt ut? Jag har gått med i ett nätverk för kvinnliga företagare i Alingsås, för att träffa andra i samma situation och få nya kontakter. Tills nu har mycket tid gått åt till att skapa en hemsida, registrera uppgifter till skatteverket, skapa visitkort mm. Men, nu är det dags att hitta fler kunder. Där kommer allt mitt fokus ligga den närmsta tiden.

Vi önskar Sofia ett stort LYCKA TILL!

Sidan uppdaterades 2020-11-20

Våra samarbetspartner