Hem

Pitcha din idé!

Det sägs att på På 1920-talet satt finansavdelningarna högst upp i skyskraporna i de stora företagen i New York, Chicago, Los Angeles. När någon driftig entreprenör blev hämtad och ville lägga fram sitt förslag hade de enbart den tid på sig som det tog att ta sig upp med hissen, ca 10-30 sek. Det var så elevator pitch kom till. Som det sägs… En elevator pitch eller ett hisstal är alltså brukar man kalla en presentation som är så kort och kärnfull att du skulle kunna presentera dig och din idé på den korta tid du har på dig när du möter någon i en hiss.

Vad är fördelen med det? Jo att du alltid har en förberedd presentation som du kan så bra att du kan rabbla den i sömnen. Du kan här som helst förklara vad du gör till folk du känner eller presumtiva kunder, vid nätverkstillfällen, mingel, eller andra tillfällen där du kan ha nytta av det eller när du faktiskt hamnar i en hiss med någon. Här är en möjlig struktur. Ha strukturen till hjälp, resultatet är viktigare än att du följer strukturen. Fundera på vad ditt budskap är och vad du vill att den du möter skall veta, känna och göra.

Pitcha din idé!

Jag hjälper…

som vill…

ev konsekvens av behovet/problemet…

din lösning…

nyttan av din lösning…

avslutning…

Gör gärna en längre version och en kortare version.

Lycka till!

Text Kerstin Wångstedt

Sidan uppdaterades 2019-09-06

Våra samarbetspartners