• NyföretagarCentrum Linköping Logotype
Hem

steget till eget

Vi tog steget till eget

Här kan du läsa och inspireras av ett antal härliga människor som tagit steget till eget och nu driver egna företag efter att ha fått rådgivning av oss på Nyföretagarcentrum. Är du också nyfiken och har en bra idé? Då ska du besöka vår hemsida där du kan boka gratis rådgivning. Välkommen, önskar Anna, Margareta, Anders och Sam.

Tack till Affärsstaden East Sweden som låter oss publicera nyheter om våra modiga och kreativa entreprenörer i tidningen.

LC Skönhet och Laserklinik i Linköping

Då var det dags att uppmärksamma ännu en skicklig Linköpingsföretagare, nämligen Lina som driver LC Skönhet och Laserklinik i Linköping. Här berättar hon om sitt företag och hur hon tog steget till eget som hudterapeut med egen klinik! Bra inspiration till dig som funderar på att starta eget!

Johannes Skomakare, nyckel och cykelservice i Linköping

I vår serie med intervjuer av företagare är det nu dags att lyssna på Johannes som driver Johannes Skomakare, nyckel och cykelservice i Linköping. Här berättar han om livet som företagare och sina erfarenheter av att driva en affär där man måste vara lite av en tusenkonstnär och allt i allo. Bra inspiration med andra ord!

Hantverksfloristerna – Med kunden och naturen i fokus

Då var det dags för ett besök hos Lotta Rydin och Teresia Fält på Hantverksfloristerna. Ett hållbart företag där naturen och kunderna står i fokus. Här berättar de om livet som företagare, hur man hanterat Covid-19 samt hur de satt sin egen prägel på butiken.

Hur kom det sig att ni tog steget till eget?

Efter 23 år som florist, dök det upp en väldigt lockande möjlighet förra året, säger Lotta. Vi tog då över Linköpings äldsta blomsterbutik. Det kändes helt rätt, då Teresia och jag fick chansen att skapa butiken vi drömt om.

I vår butik ligger fokus på hållbarhet, där naturen och dess väl är en viktig del. Vi arbetar mycket med naturmaterial och försöker få in naturen, med dess färg och form i hela vårt tänk menar Teresia.

Vad är det bästa med att vara egenföretagare?

Det finns många fördelar. Inte minst friheten, samt att man efter att ha tagit steget till eget även får en fantastisk chans att utvecklas tillsammans. Jag jobbar ju hela tiden med mina händer och känner att jag hela tiden utvecklas säger Lotta.

Sen känns det ju fint när vårt hantverk, för det är verkligen ett hantverk leder till återkommande kunder flikar Teresia in.

Hur har ni hanterat Covid-19?

Vi lyckades hitta en skön grupp pensionärer som har hjälpt oss med utkörning av blommor. Det blev en väldigt bra lösning. I butiken har vi följt gällande rekommendationer.

Vad vet ni nu som ni önskat att ni visste innan ni tog över?

Inköp till storhelger och liknande är fortfarande lite knepigt, trots lång branscherfarenhet är det ibland inte helt lätt att hitta en perfekt balans. När det gäller administration och ekonomi har vi flera hjälpsamma redovisningsekonomer bland våra nära vänner.

Har ni fått någon hjälp av NyföretagarCentrum?

Ja! De har varit både en bra hjälp och en inspiration. Vi har haft en bra dialog med dem, och Anna har varit tillgänglig när vi har haft några frågor, och fungerat som ett väldigt bra bollplank.

Som florist, vad är det roligaste?

Allt. Vi får ofta fria händer och kan då verkligen odla vårt konstnärliga tänk och skapa jättefina buketter och arrangemang. Att få smycka större lokaler är också trevligt.

Vilken är den vanligaste kundtypen och vad säljer ni mest av?

Det är privatpersoner, och vi har tur att ha en bred målgrupp. Kunderna är allt från studenter, till barnfamiljer och seniorer och våra snittblommor säljer bäst. Röda rosor säljer betydligt bättre än vad vi hade räknat med.

Vad blir nästa steg för Hantverksfloristerna?

Att ta en större marknadsandel inom företagssegmentet samt inom hotell- och restaurang. Där kan vi göra skillnad avslutar Lotta och Teresia unisont.

Text & Foto: Johan Åhlund

Lotta och Teresia hittar du på @hantverksfloristerna. De finns även på Facebook och såklart på Hantverksfloristerna.se

Verklighetens gård – Naturlogi mitt i naturen

Systrarna Linnea Salbark och Josefine Espenkrona reflekterar över sitt företagande i den fina naturen.

Verklighetens gård är ett unikt boendekoncept, med en egen gårdsbutik och ett härligt läge, mitt i naturen 2,5 mil utanför Linköping. En oas där gäster som söker lugn och ro kan varva ner och njuta av en harmonisk natur med flera boendealternativ. Allt från naturcamping, tält samt de exklusiva skogsrummen där du sover mitt i skogen i en bekväm säng med fönstret mot skogen. Nu ska systrarna Josefine och Linnea berätta om sitt gemensamma företag!

Linnea, hur kom ni på idén till ert koncept?

Tankarna började runt 2013, då vi flyttade hit. Från början fokuserade vi mycket på våra odlingar där vi sålde grödorna i vår handelsbod. Men, 2019 när Glampingtrenden blivit stor insåg vi att hade bra förutsättningar för att förverkliga det som kom att bli Naturlogi. Vi testade oss fram och utvecklade ett koncept som vi sedan förfinat och som fungerar bra. Gästerna trivs och vi har lärt oss jättemycket. Under 2021 har vi byggt två nya hus och samtidigt haft fullbelagt.

Vad är det roligaste med ert jobb?

Att ta emot gästerna, och att ge dem en natur- och boendelösning för folk som inte är vana att bo på naturlogis sätt. Responsen har varit väldigt fin och vi trivs väldigt bra. Att utveckla konceptet är jättekul. Vi följer vår plan som egentligen är att inte ha någon plan, och hos oss finns inga femårsplaner. Vi anpassar oss efter hur säsongen går och har förmånen att jobba med våra andra åtaganden under resten av året.

Givetvis grillas det, ofta och gärna, och gästerna kan välja mellan flera olika boendealternativ.

På vilket sätt har nyföretagarcentrum hjälpt er företagsresa?                  

Vi har gått på flera event, bland annat en väldigt bra och grundläggande kurs i bokföring. Anders har också varit behjälplig i uppstarten och vi fick även hjälp i att välja bolagsform samt rådgivning om hur man på bästa möjliga sätt lägger grunden för ett kommande företag. Att få chansen att diskutera ens företagande med en utomstående som kan ge tips och råd är väldigt värdefullt.

Bekvämt, ombonat och med en veranda med fantastisk utsikt

Vad önskar ni att ni visste när ni startade företaget?

Att vi var mer insatta i företagsekonomi. Vilket såklart är en viktig, men också en tidskrävande del att sätta sig in i.

Använder ni er av sociala medier i ditt företag och hur?

Ja, vi finns på Instagram och Facebook där vi postar fina bilder. Instagram passar perfekt för oss. Där får vi bra engagemang och där finns en mycket stor del av vår målgrupp (människor mellan 25-55 år). Vi har inte marknadsfört speciellt mycket, men våra gäster är väldigt hjälpsamma och postar själva inlägg som bygger vårt varumärke vilket är fantastiskt kul att se.

Text : Johan Åhlund – Foto : Naturlogi

Besök gärna Hemsidan, samt @NaturlogiFacebook

Sportis – Fritids med meningsfulla aktiviteter och skoj

sportis tog steget till eget

Zoran Jankovic och Patrik Stålhammar tycker om att röra på sig, att träna och må bra. De har förmågan att smitta andra med sina tankar och idéer. Förutsättningen för en verksamhet med fokus på just hälsa och träning för barn var med andra ord god. De gjorde slag i saken och startade eget.

Tillsammans startade de Sportis. En öppen fritidsverksamhet för barn i åldrarna 10-13 år. Fokus ligger på att främja barnens kreativitet genom meningsfulla aktiviteter utifrån deras egna önskemål och förutsättningar och behov. Sportis handlar om glädje och att lyssna på vad barnen själva vill göra.

sportis tog steget till eget

Sportis pedagoger fungerar som inspiratörer och har hittat många uppskattade aktiviteter som skapar en meningsfull fritid och rekreation. Aktiviteter som även främjar barnens utveckling och som är ett väldigt uppskattat komplement till skolan. Vi låter Patrik och Zoran svara på några frågor om hur Sportis utvecklats.

När ni ser tillbaka på uppstartstiden, vad var det roligaste och det svåraste?

Det har varit många nya lärdomar. Vi har i vår företagsidé omvandlat ett intresse som legat oss varmt om hjärtat. Att få omsätta vårt intresse till en sysselsättning är fantastiskt. Allt som handlar om ekonomi har nog varit det som varit ”mest nytt” och kanske mest utmanande. Bland det roligaste är definitivt alla nya möten, kontaktytor och relationer som byggts och som fortsätter att förgylla våra liv på olika sätt.

sportis tog steget till eget

Hur upplever ni hjälpen ni fått av NyföretagarCentrum i Linköping?

De har varit ett mycket bra stöd. Självklart bör mentorskapet nämnas men också alla föreläsningar samt träffarna med ekonomikonsulter. Det har också varit värdefullt med alla möten där vi träffat andra människor som också varit i uppstartsläge.

Skulle ni rekommendera NyföretagarCentrum till andra?

Absolut skulle vi det. Deras upplägg med samtal, support och möten är en fantastisk möjlighet. Den bank av kompetens inom så många plan som du som nyföretagare kan få ta del av, det är ett kanonbra erbjudande.

Vad kommer ni att hitta på härnäst?

Vi behöver fortsätta förvalta, etablera och utveckla våra verksamheter. Men, vi tittar också på ett par nya verksamheter som eventuellt skulle kunna startas upp under hösten 2021, och då även utanför Linköpings kommun.

Vilka aktiviteter är mest populära hos barnen?

Vår ”playzone i idrottshall” brukar många gilla. En aktivitet där många olika planer och aktiviteter dukas upp och där du kan fritt välja vad du vill göra. Det kan vara innebandy, badminton, parkour, bordtennis och fotboll som pågår samtidigt. Någon gång per läsår brukar vi ha tårtbakartävling, dessa dagar brukar vi har många besökare på plats. Vi arrangerar också kvällsaktivitet på våra Sportis en gång per termin, det brukar vara en av årets höjdpunkter.

Läs mer på Sportissverige.se

Johan Åhlund

Can Marketing – innovativ marknadsföring med miljötänk

Sveriges bästa UF-företag 2020 finns i Linköping. CAN Marketing stod efter hård konkurrens som vinnare av Årets UF-företag i Sverige 2020. Utöver detta tog CAN Marketing även hem titlarna Årets Tjänst och Årets Innovation, och ett andrapris i FedEx Access Awards.

can marketing med nyföretagarcentrum

Nu är det dags för Oscar Nyman, Eric Carlqvist och Emelie Andersson att berätta om resan från idé till aktiebolag. Tillsammans har trions smarta affärsidé resulterat i en ny marknadsföringskanal.

”Ett mycket bra exempel på att analog reklam fungerar bra i en allt mer digital värld”

Affärsidén att använda stadens strategiskt utplacerade papperskorgar som reklampelare är lika smart som den är enkel. Tekniskt sett är de ju som gjorda att smycka ut med nya budskap. Dessutom finns de nästan alltid där folk ser dem. Sedan starten har man som många andra företag justerat sin affärsidé och koncept under resans gång. I Can Marketing ABs fall gick man från att använda papperskorgarna som reklampelare till att endast sälja in själva renoveringen till kommunerna.

Vi klär in papperskorgarna i en laminering som är extra hållbar mot klotter och andra skadegörelser, samtidigt som vi klär papperskorgen i fina motiv och budskap. På så sätt får kommunerna en kommunikationskanal som förmedlar information till hela befolkningen, samtidigt som kostnaden för sanering av papperskorgarna minskar.

Företaget rullar på men, vad är nu nästa steg?

Nästa steg är att etablera vårt företag i fler kommuner och att fortsätta utveckla vår tjänst. Vi har haft möten med ett flertal kommuner och har påbörjat projekt i flera av dom.

Vilka frågor hade ni initialt, innan in tog steget till eget?

Vad är den största skillnaden när man går från UF till AB var nog den största frågan vi hade när vi pratade med Nyföretagarcentrum. Vi hade då drivit företaget ett år och blivit bekväma med vår affärsidé och affärsmodell. Men vi förstod att mycket skulle ändras när vi gick vidare till AB. Vi minns inte exakt svaret vi fick, men mycket med bokföringen ändrades.

Hur upplever ni hjälpen ni fått av NyföretagarCentrum?

Vi kände och känner fortfarande att vi fick väldigt god hjälp. De är tillgängliga och vi vet att vi kan ringa dem om det skulle dyka upp några frågor. Vi fick hjälp med allt från att förstå de ändringar som innebar att bilda ett AB till självaste skapandet av aktiebolaget på Verksamt.se. Samt tips på hur vi skulle driva företaget mer effektivt och lönsamt och undvika eventuella framtida misstag.

Skulle ni rekommendera NyföretagarCentrum till andra?

Vi skulle absolut rekommendera NyföretagarCentrum till andra. Vi jobbar mycket med att hjälpa nuvarande UF företag från vår gamla gymnasieskola Katedralskolan och känner att det alltid är bra för dem att kontakta NyföretagarCentrum för att få professionell hjälp. Rådgivarna är till väldigt god hjälp när det kommer till att driva ett företag. Vi kände att vi fick god hjälp där.

can marketing fixar papperskorgarna

Hur kom ni på idén och hur var den initiala responsen från andra?

Hela konceptet och idén i sig har självklart utvecklats och förändrats väldigt mycket. Först var det bara jag och Eric som i ettan på gymnasiet började fundera på vad vi ville göra för UF företag i trean. Då började vi tänka på att papperskorgarna i utomhusmiljön ofta är vandaliserade och såg slitna ut. Vi funderade på en lösning. Från början en dekal, efter det en laminerad och klotterbeständig dekal och snart hade vi ett färdigt koncept. Vi kände redan då att vi hade en väldigt bra idé. Vi höll den hemlig i två år tills början av UF året. Många var först skeptiska till idén men när vi fick vår första beställning från Linköpings kommun ändrade många åsikt

Vad var det viktigaste ni lärde er under den här resan?

Vi har lärt oss mycket som företagare. Allt från risktagande, till hur du anpassar dig själv och din affärsmodell när stora utmaningar uppstår. En av de viktigaste lärdomarna är att våga ta risker och att alltid försöka utveckla affärsidén. Det blev klart för oss mycket tidigt att vi inte kunde vara rädda för att prova nya idéer. Att tänka utanför boxen var avgörande för att lyckas.

Vill du läsa mer och få lite inspiration? Besök gärna Can Marketing.se
Johan Åhlund

Ett företagsbesök att spinna vidare på – Annica tog steget till eget!

steget till eget - kulans katthotell
I korridoren bredvid lobbyn till Kulans Katthotell. Frv: Annica Nauta, hotelldirektör. Christer Mård, Ordf NyföretagarCentrum i Linköping, Gio Fornell enhetschef och innovationsrådgivare på LiU Innovation och Kerstin Reimstad, näringslivsutvecklare på näringsliv och tillväxt på Linköpings kommun. I Annicas famn en av de nöja och sociala gästerna. 

Vissa företag sticker ut lite extra och torsdagens företagsbesök på Kulans Katthotell blev ett mycket bra exempel den kreativa mångfald och nytänkande som finns i regionen. Annica Nauta visste redan från start vad hon ville göra. Starta eget katthotell, på den egna tomten. Med sviter och väl tilltagna rum, där gästerna kan roa sig både inomhus och ute.

Med hjälp av Erik Åqvist på NyföretagarCentrum i Linköping studsades idéer och tankar och resultatet efter hårt arbete, gedigen research och engagemang resulterade i rena eldoradot för katter från stora delar av Sverige.

steget till eget kulans katthotell
Annica Nauta utanför Kulans Katthotell. – Nu kan jag göra det jag tycker om mest. Jag slipper pendla och stressar mindre. Dessutom har jag väldigt bra beläggning och månta stamgäster säger Annica.

Att arbeta med det som man tycker är roligt

Samtliga av besökarna samt Annica Nauta och några av hennes fyrfota gäster samlades i katthotellets lobby för en kaffe och för att ta del av hur Annica med stort stöd av maken Nico kom på idén som resulterade i ökad livskvalitet och en chans att på heltid få göra det de brinner för. På heltid, och inte minst på sina egna villkor.

– Det här var ett inspirerande besök och det är kul att se en så driftig person som Annica som vågade satsa och följa sin målbild. Inte minst då hon lyckades så pass bra med sin idé säger Kerstin.

Även Christer Mård är inne på samma spår. Christer är själv kattägare och i gott sällskap med oss andra så var det inte svårt att tillbringa en timme inne i det fina katthotellet. Ett helt nybyggt hus där katternas välbefinnande har högsta prioritet.

– Ett mycket fascinerande företag. Dessutom ett väldigt bra exempel på ett lyckat livsstilsföretag som verkligen lyckats att hitta sin nisch och sin målgrupp.

Johan Åhlund, creative copywriter på Kreativ Kraft samt Content hacker på Webking AB trivdes också bland de spinnande och jamande gästerna när han satte bilder och rörlig bild samt skrev dessa rader.

– Fantastiskt att ha gjort sin läxa så väl och att Annica några år efter starten känner att hon fortfarande var helt rätt ute med sin idé redan från start.

En eldsjäl med motivation och målmedvetenhet

Gio Fornell, till vardags på innovationsrådgivare instämde och imponerades av Annicas företagsanda.

– Att lyckas som företagare kräver mycket arbete och Annica är en riktig eldsjäl som med en stor dos målmedvetenhet och väl utförd research lyckats förverkliga livet som egenföretagare menar Gio.

Kulans Katthotell finns på @katten_kulan samt såklart på www.kulanskatthotell.se

Text & Foto: Johan Åhlund

***

steget till eget - linköpings döner kebab ab

Shakiba startade egen restaurang på hjul – Gör succé, investerar och älskar sitt jobb

Foodtrucks och matvagnar blir allt populärare. Dessa rullande matställen gör det smidigare för många när hungern gör sig påmind. Kan inte gästerna komma till maten kommer maten till gästerna.

En av dessa matvagnar heter Linköpings Döner Kebab AB och syns ofta runt LiU och på Ågatan. Den drivs av Shakiba Tarek. En minst sagt driftig tjej som lyckats förverkliga drömmen om ett eget företag. Ett företag där hon får göra det hon älskar, att laga mat till andra. Samtidigt som hon även får tid över till familjen och utvecklas som människa.

Bra inspiration från Dönerns mecka – Berlin

Med inspiration från resor till Berlin, sedan 70-talet ett Eldorado för kebabälskare; började Shakiba prova sig fram med olika kryddor och recept i köket hemma i Linköping. Till slut blev hon nöjd. Hon hade bakat ett delikat bröd samt lagat en sås som med kebabkött blev gott på riktigt.

Tanken på ett eget företag kom allt närmare. Men som så många andra visste hon inte hur hon skulle gå tillväga eller till vem hon skulle vända sig. Hon kom dock i kontakt med Företagarskolan och NyföretagarCentrum i Linköping. Där fick hon både rådgivning, utökat kontaktnät samt konkreta råd som gjorde henne förberedd och än mer motiverad att satsa på sin idé.

En stor vilja att ta steget till eget

– Jag ville verkligen starta eget. Att få känna frihet och kunna styra över min egen tid. Tack vare hjälp från NyföretagarCentrum, ALMI, Företagsskolan och AF vågade jag starta eget. Det var väldigt bra att få råd och tips om vem man ska kontakta i speciella ärenden och hur man ska gå tillväga om man är osäker på något säger Shakiba.

Hon lyckades snabbt med det som många andra drömmer om. Kunderna kom och ryktet om vagnens mat spred sig. Försäljningen ökade och Shakiba märkte att företaget var på rätt väg.

Resultatet talar för sig självt, för hur många företagare har lyckats att etablera sig på marknaden utan att lägga en krona på marknadsföring?

– Kunderna kom och ryktet spreds. Jag har inte behövt göra någon reklam alls, det har fungerat ändå. Man kan säga att jag har en liten verksamhet med många återkommande kunder. Jag handlar varje dag så råvarorna är alltid fräscha, hygienen är exemplarisk och vi serverar mat som är god och nyttig, till ett bra pris. En stor del i framgången är att vara förberedd, ha bra rutiner och att vara noggrann när maten lagas. Då blir det bra.

Ökad omsättning och helt ny vagn

Omsättningen ökade snabbt. Redan efter ett år investerade hon i en helt ny vagn. Hon kunde dessutom ombilda företaget till ett AB och fick ekonomi att anställa en matansvarig. Dessutom har hon även mer anställningar på gång. Det omtyckta brödet med sitt hemliga recept skapar även jobb till ett av stadens bagerier.

I början gjorde Shakiba nästan allt själv. Ibland hade hon hjälp av familjen, men hon sticker inte under stol med att det till en början var tufft. Vad är det då som hon gillar bäst med sitt jobb?

Dönerkebab med bröd samt Shawarma är favoriterna

– När det är fullt upp och stamkunderna står i kö för att ta emot min mat. Populärast är vår Döner kebab med bröd samt vår Shawarma. Men Linköpingsborna uppskattar även falafel säger Shakiba innan vi skiljs åt.

Det finns även framtidsplaner, och en dröm vore att expandera och föra Shakibas mat till andra städer. Något som många säkerligen kommer att uppskatta den dagen planen förverkligas.

Läs mer på Facebook: Linköpings Döner Kebab

Text & Foto: Johan Åhlund

***

Horse Harmony – Att tala med hästar

horse harmony - steget till eget

Mikaela Jansson driver företaget Horse Harmony, och är en av alla fantastiska tjejer som kommit med en fiffig idé och som nu lever sin dröm som egenföretagare. Hon erbjuder både företag och privatpersoner, lektioner, kurser, clinics, uppvisningar samt problemlösning med svårhanterliga hästar.

Hallå där Mikaela, här kommer några snabba frågor om din resa som företagare:

Vilken har varit den största utmaningen som företagare?
– Att inte boka upp sig för mycket, att inte jobba för mycket. Vilket är svårt när man älskar sitt jobb och tycker att allt är kul! Men nu har jag börjat hitta en balans i detta vilket känns skönt.

Vilket är det roligaste ögonblicket hittills för företaget?
– När jag och min sambo köpte vår hästgård i oktober förra året där jag ska utveckla företaget ännu mer. Sen att jag och Marisca har fått vara med så mycket i både TV, flera tidningar och
även i radio och ridpodden under åren har varit en väldigt rolig upplevelse och livserfarenhet.

Fokus på att utveckla företaget rejält

Hur ser framtidsplanerna ut för Horse Harmony?
– Att utveckla företaget mer på vår gård genom att anordna kurser, clinics och uppvisningar på hemmaplan. Ta emot träningshästar, elever och veckoelever som kommer hem till mig och tränar med sina hästar.

Hur upplevde du Nyföretagarcentrums service?
– Jag upplevde servicen som professionell. Jag var väldigt nöjd och kände att jag kunde fråga om precis vad som helst inom företagsbiten.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– För mig går alltid relationen före prestationen. Det är inte vad du gör med din häst som är viktigt – utan hur du gör det. Detta gör att jag träffar likasinnade ekipage som med min hjälp vill stärka sin relation tillsammans både från marken och ryggen. Att få se hur häst och människa med min hjälp blir tryggare, gladare och starkare tillsammans är underbart. Sen att få vara utomhus och jobba hela dagarna i den friska luften passar mig perfekt då jag är allt annat än en kontorsråtta.

Du läser mer om Mikaelas verksamhet på hemsidan www.horseharmony.se samt på @horseharmony. Hon finns även på facebook: https://www.facebook.com/Horseharmony.se/

***

Babettes Kafferi & Bageri – Fika och kultur på samma plats

babettes - steget till eget

Babettes Kafferi & Bageri är ett av dessa företag som verkligen lyckats med konststycket att sticka ut från mängden.

Babettes Kafferi & Bageri ligger mitt i Linköping. Ett gemytligt fik, känt för sitt goda kaffe, sina bakverk samt sina kulturkvällar. Babettes öppnade 2011 och har sedan dess blivit ett mysigt alternativ till stadens franchisekedjor där man med utsökta smaker blivit mäkta populära och dessutom prisats för sina kulturevenemang. Babettes grundades av Lydia Halldorf, Erika Wessbo och Christina Eveborn.

Bra stöd och en duktig kontaktperson

– Vi startade 2011 och vi vill fortsätta göra mer av det vi gör, och göra det ännu bättre. Vi fick bra stöd av NyföretagarCentrum i Linköping och hade en kontaktperson som kunde ge svar på våra frågor säger Lydia samtidigt som hon plockar fram ett fat fyllt av nybakade bullar.

Vad harv då varit den största utmaningen samt det roligaste som hänt under dessa år?

-Den största utmaningen är väl att få det att gå ihop ekonomiskt. Vi har höga personalkostnader då vi bakar och lagar allt från grunden, på riktiga råvaror. Vi har det roligt varje dag för vi gör det vi älskar. Men ett roligt ögonblick som sticker ut var när vi fick veta att vi fått Lars Winnerbäcks första Nyponpris.

Du läser mer på @babettesbageri och @babetteskafferi samt hemsidan

Text & Foto: Johan Åhlund

***

Vasafloristen – Att få förmedla känslor i livets alla skeenden

vasafloristen - steget till eget

I den lilla hörnlokalen på Kettilsgatan är det alltid somrigt och väldoftande. Åsa Frössberg och Josefin Ingesson är båda utbildade florister och bestämde sig under utbildningen att starta en blomsterbutik ihop. Resultatet är Vasafloristen, en egen liten grön oas bredvid Katedralskolan. Med sina vackra blomsterarrangemang och tjusiga blommor har tjejerna sedan starten 2014 lyckats bygga upp ett företag som med sin charmiga interiör och goda service sticker ut i mängden.

-Vi älskar floristyrket och ville utveckla våra egna idéer och kreativitet i en egen butik där vi gör alla typer av blomsterbinderier både till privatpersoner och företag. Det finaste med vårt jobb är att vi får förmedla känslor i livets alla skeenden berättar Åsa.

-Vi brinner för detta och trivs verkligen att jobba tillsammans säger Josefin och visar upp en ny bukett med rosor som en kund beställt.

Läs mer på vasafloristen.se samt på @vasafloristen

Text & Foto: Johan Åhlund

***

Pazecards – Safahati tog steget till eget!

pazecards - steget till eget

En bra idé kan dyka upp när man minst anar det. När Safahati Adinda pysslade tillsammans med sina barn började hon rita ett mönster på en wellpappbit. Med pennan tryckte hon sedan hål i pappret längs mönstret. Barnen hakade snabbt på och hon blev förvånad över lugnet och koncentrationen som infann sig. Tillsammans gjorde de hål längs med linjerna, för att sedan se ett motiv träda fram. Fram trädde även en affärsidé.

Ett år senare driver hon företaget Pazecard, som specialiserat sig på att ta fram avslappnande och pedagogiska pysselkort för alla åldrar. Korten har olika teman och funktioner. Man kan lära sig stava, öva upp finmotoriken, lära sig geografi, geometriska figurer, siffror samt måla och teckna.

Affärsplan och marknadsundersökning

Kunskaperna hon fått under utbildningen till nationalekonom blev guld värda när Pazecard startades. Inte minst när det blev dags för affärsplan och marknadsundersökning.

-Jag tog fram olika prototyper och gjorde sedan en marknadsundersökning. Korten testades på IKEA och SJ, samt under en tågresa med en skolklass. Även de här eleverna blev lugnare och fokuserade när de började göra hål i sina kort samtidigt som lärarna fick en välförtjänt paus. Tågresan kändes mycket kortare och blev också mycket tystare berättar Safahati.

Även på de förskolor och äldreboenden som använder korten uppskattas det lugn och de minipauser som de bidrar till. Det visade sig även att många äldre tycker om att sy mönster på korten med nål och tråd.

Livet som företagare är ofta tufft och för Safahatis del är den stora utmaningen just nu att nå ut till nya kunder.

-Mitt långsiktiga mål är att korten ska finnas på ICA, COOP och i de kommunala förskolorna. Därför lägger jag stor tid på att boka möten och få visa upp dem ute i verksamheten. Besöken är jättetrevliga, och barnen är så härliga när de pysslar tillsammans.

Positiv feedback fick Safahati att ta steget till eget

Att få feedback och goda råd från externa partners som till exempel NyföretagarCentrum och LiU Innovation underlättade beslutet att ta steget till eget. Safahati insåg att företaget hade potential och hittade sin nisch på marknaden.

-En idé är lätt att komma på. Men att undersöka och analysera behovet, att ta fram prototyper och fundera över produktion, marknad och kundbehov är något helt annat. Jag har lärt mig jättemycket, och det bästa av allt är att det har varit så otroligt givande. Jag njöt verkligen av skapandeprocessen. En annan stor fördel är att korten dessutom är återvinningsbara och ett bra miljöalternativ samtidigt som de även är ett smidigt resesällskap.

Den sociala biten under resans gång har också varit viktig. Att jobba i inspirerande miljöer som på Campus, på bibliotek samt på fik har underlättat, och dessutom resulterat i fina reaktioner från förbipasserande.

-Målet nu är att fortsätta och utveckla mina produkter. Jag tror att de kan bli ett bra komplement inom hemspråksundervisningen då korten vid intresse kan utvecklas på flera språk.

Text: Johan Åhlund

***

DXD Eventteknik

Som namnet antyder jobbar de framförallt med uthyrning av ljud-, ljus- och scen samt teknisk personal. Genom deras nätverk kan de tillhandahålla allt från den röda mattan till artisterna som står på scenen.

Efter att Jimmy frilansat som ljudtekniker under flera år började han fundera på att köpa utrustning för att kunna vara ”självförsörjande”. Istället för att göra det började diskussioner med Daniel, som under flera år drivit en ljud- & ljusfirma, (DXD Konsult), om att göra något tillsammans. Detta  resulterade i att för ett år sedan beslutade de att göra en gemensam sak och bildade då bolaget DXD Eventteknik.

En mängd olika kunder, inom många verksamheter

Deras huvudsakliga kunder är ofta eventbolag, men jobbar även direkt mot kunder såsom hotell, konferensanläggningar och artister.

Ett väldigt typiskt jobb för dem är företagsevent med konferens på dagtid och middag med underhållning på kvällen. När de kommer till platsen möts de av ofta av en helt tom lokal. Där skapar de en miljö från grunden med hjälp av ljud, ljus och scen utifrån den aktuella underhållningen kunden önskar arrangera.

De hyr också ut personal exempelvis ljudtekniker och ljustekniker till andra aktörer i branschen. I år har de bl a haft personal på Sweden Rock, Tennisveckorna i Båstad, Peace & Love och Bråvalla.

dxd.se, jimmy[at]dxd.se

***

Reconnect – För ett hälsosamt liv i en ständigt uppkopplad tillvaro

Bild: Reconnect

Linköpingsföretaget Reconnect tar sig an utmaningen om ett hälsosamt liv i en ständigt uppkopplad tillvaro. Oskar Foldevi, psykolog och VD utvecklar: ”Efter att under flera år ha hjälpt datorspelare och anhöriga vid ett behandlingshem för spelberoende, växte min uppfattning att strategier för hälsosam användning av spel och internet, är relevant för i stort sett alla idag.

Jag kände ett behov av att arbeta förebyggande kring dessa utmaningar och grundade Reconnect. Tillsammans med två andra bildar han nu ett spännande och något överraskande team. Eller vad sägs om en beroendepsykolog, en skolkurator, och en av Sveriges genom tiderna främsta proffs inom E-sport?

Rejäl research och fakta ligger bakom framgången

Med utgångspunkt i forskning och tusentals samtalstimmar med spelare erbjuder Reconnect tjänster och produkter som bidrar till att barn, ungdomar och vuxna utvecklar ett hälsosamt förhållande till spel och internet.

”Att inte ta del av rådgivning, tips och stöd från NyföretagarCentrum när jag i min yrkesroll verkar för att individer själva skall våga ta emot hjälp vore ju helt galet. NyföretagarCentrum bidrar till min egen och företagets utveckling på ett fantastiskt bra sätt. Jag kommer fortsätta ha dem som bollplank så länge jag tillåts komma tillbaka”, skrattar Oskar.

Reconnect.se, info[at]reconnect.se

***

Wigmar – vardagsutmaningen blev snilleblixt

Wigmar_NFC

Allt började när vi, Kristin och Jenny, saknade ett plagg som kunde hålla våra barn varma och trygga i både babyskydd och vagn. Det skulle vara lätt att ta av och på och inte påverka säkerheten. Vi hade tröttnat på varma åkpåsar i konstgjorda material och filtar som hela tiden kanade av.

Efter en hel del funderande, experimenterande och en antal gräsliga prototyper i billig fleece ledde arbetet oss fram till en design som vi trodde på. Det har hela tiden varit viktigt att vi kan stå bakom produkten till 100 %. Våra två älskade ungar, fick bidra till namnet; Viggo och Waldemar blev vårt varumärke; Wigmar.

Höga krav på materialet

Vi ville att plagget skulle värma, samtidigt som det var naturligt och andades. Ull blev naturligt då materialet lever upp till dessa krav samtidigt som det är smutsavvisande och självrenande! Wigmar är lika mån om miljön som barnen och därför är det självklart vi tillverkar med svenskt tyg i ekologisk merinoull. Wigmar spänns aldrig fast mellan barn och bälte/sele vilket gör den säkrare än ytterplagg som sitter nära kroppen. Det blir lätt och smidigt att reglera temperaturen hos barnet och den hindrar inte bälte/sele från att ligga tätt an mot barnets kropp för störst effektivitet.

Efter många turer och många möten med NyföretagarCentrum och ALMI Innovation är vi nu redo att lansera. Allt är äntligen på plats. Med både design, material, patentskydd och ledande forskare inom trafiksäkerhet i ryggen lanserar vi nu brett så att föräldrar kan få chansen att använda ett smidigt, säkert och snyggt plagg med både barn och miljö i åtanke. Detta är bara början på vår och Wigmars resa, vi har lärt oss så mycket i processen och fått många nya uppslag som just nu är på designstadiet.

wigmar.se

***

Envista – Fastighetsenergi i nytt perspektiv

Envista_www_s

Nära 40% av världens totala energianvändning går till fastigheter. Denna insikt ledde Teodor Hovenberg och hans miljöengagemang till fastighetsbranschen. Där jobbade han i tio år som bland annat miljöchef och energistrateg på AB Stångåstaden. Under denna tid såddes fröet till det som skulle bli Envista AB.

“Att utreda förutsättningarna för energibesparing i fastigheter är kostsamt, särskilt om det ska göras på ett stort bestånd med hundratals eller tusentals byggnader”, förklarar Teodor och beskriver metoden som han hämtat från sin bakgrund som biolog.

Kunskap och erfarenhet leder till rätt beslut

Han fortsätter: “Med hjälp av byggnadsdata som redan är tillgängliga och ett statistiskt angreppssätt kan Envista analysera vilka byggnader i ett bestånd som har störst potential att spara energi. På så sätt kan vi hjälpa fastighetsägare att ägna sina resurser åt att utreda rätt hus i beståndet och i praktiken göra bättre investeringar i energieffektivisering.”

Tillsammans med David Björkevik, som har en bakgrund inom mjukvaruutveckling, grundade Teodor Envista AB under försommaren 2016. Inspirerade av Professor Hans Rosling och hans förmåga att göra statistik begriplig vill de höja statusen för energifrågan i fastighetsbranschen och hjälpa fastighetsägare att minska sina klimatavtryck. De har redan sålt analyser till några större bolag inom allmännyttan och flera är intresserade. “Men det vi egentligen vill göra är ju bara att rädda världen” skämtar Teodor. Fast visst finns det lite allvar i hans röst?

Envista.se

***

Från idé till verklighet – HilkeinDesign

Bild: Hilkeindesign

Giovanna sätter Linköpings slogan som rubrik direkt när vi inleder samtalet om hennes företag. ”Att se en idé och göra den verklig, det är det jag alltid velat, och anledningen till att jag utbildade mig till maskiningenjör”, skrattar hon.

Ingenjör är annars det sista man tänker på när man möter henne i sin nyöppande butik på Bokhållregatan. Hur blev det egentligen såhär? ”Kort in på ingenjörsyrket kände jag att min kreativa del blev instängd – det knöt ihop mina vingar på något sätt, jag kände att jag aldrig fick se slutresultatet. Av en slump blev jag headhuntad av ett solcellsföretag. Där förstod jag hur roligt det var att sälja – och så väcktes idén om att kombinera min känsla för form, design och skapande med den nyfunna talangen att sälja. Hilkeindesign hade fötts.”

Webbshop och homestyling

Hilkeindesign har växt på många områden bara under hösten. Utöver butiken drivs en webbshop och företaget jobbar även med homestyling.

”Det är jätteroligt, men lite galet”, säger Giovanna glatt. ”Jag har fyra anställda, vi genomför runt två stylingar i veckan, får många ordrar i webbshopen dagligen, samt att butiken är välbesökt. Så ska jag bygga mitt egna varumärke och produkter, underhålla instagramkontot med snart 18 000 följare och förhandlar just nu om att bli agentur. Men jag är så tacksam och älskar att inspirera och inspireras, det är den kreativa delen av mig som får mig att vilja driva detta företag mot större äventyr. Jag ska öppna fler butiker”, säger Giovanna bestämt. Jag tror henne.

Hilkeindesign.com, info[at]hilkeindesign.com

***

Linköpings Höghöjdsbana- ett äventyr bland trädtopparna

HaMaZIP

2012 startade Hanna och Mattias företaget HaMa Adventures med en dröm att få arbeta med andra som vill ut på spännande äventyr. 2017 tar de företaget till en helt ny nivå och öppnar Linköpings höghöjdsbana.

Hanna och Mattias sammanstrålade uppe i Åre på en frilufts- och äventyrsguide-utbildning. Väl klara hamnade de i Stockholm och började arbeta på en höghöjdsbana. Efter en säsong som instruktörer blev de ansvariga för den dagliga driften av företaget och fick en bra känsla för hur livet på en höghöjdsbaneanläggning kan se ut. Nu är de gifta och riktigt taggade på att få igång sin egen verksamhet!

Ambitionen har ökat

Vi hade haft ett HB igång sedan tidigare men med en mindre omfattande verksamhet. Nu är vår ambition på en helt annan nivå och den hjälp vi fått via NyföretagarCentrum har varit helt fantastisk. Allt ifrån att hitta mark och nå rätt tjänstemän inom kommunen till finansiering har vi fått tips och stöd kring. Jag skulle verkligen vilja rekommendera alla med idéer om att starta eget att ta kontakt med NyföretagarCentrum.

Den nya anläggningen kommer ligga vid Vidingsjö motionscentrum och kommer att bestå av en linbana ner från gamla skidbacken, två höghöjdsbanor och en gruppbana på marknivå. Det kommer att finnas paketerbjudanden för företag, skolor, möhippor/svensexor, kalas, familjer mm..

10 meters höjd ger ett sug i magen

Oavsett aktivitet görs den tillsammans med en instruktör specifikt avsatt för varje grupp, något som skiljer sig från många andra anläggningarna i Sverige. Det gör en enorm skillnad för de som är höjdrädda men är sugna på att utmana sin rädsla. Hanna och Mattias är helt överens om att det är en mäktig känsla att få dela och vara del av andras kamp mot sin höjdrädsla.  Även de som inte tror sig vara höjdrädda brukar känna av ett sug i magen när man kommer upp i träden på 10 meters höjd.

Trygghet, spänning, utmaningar och prestationer

HaMa Adventures vill förmedla en känsla av trygghet, spänning, utmaning och prestation. ”Den bästa känslan är när man peppat och hjälpt någon uppe i träden en längre stund. Man ser hur de kämpar och pushar sig framåt trots att de är livrädda. När man som instruktör kommer ner på marken igen, sist av alla, så möts man av ett gigantiskt leende och en bamsekram. Det är svårslaget!”, ler Hanna.

Hanna och Mattias ser fram emot att skräddarsy en upplevelse som du och dina kunder eller kollegor sent kommer glömma. Välkomna till Linköpings Höghöjdsbana.

HaMaAdventures

***

Guldsmedstradition lever vidare på Djurgårdsgatan i Linköping

cof

I över 50 år har det funnits guldsmeder i lokalerna på Djurgårdsgatan. Förra året övertog RUTIL Jewelry, med Louise Nilsson vid rodret.

Fokus ligger på egentillverkade unika smycken, ett signum för adressen. ”För mig är en nära relation och kvalitét det viktigaste man kan erbjuda sin kund. Personliga smycken skall hålla både design- och kvalitetsmässigt. De blir ofta kära ägodelar som lämnas vidare i generationer.”, menar Louise.

Handgjorda smycken efter kundens önskemål

Hos RUTIL Jewelry tillverkas alla smycken förhand. Man tar stor hänsyn till kundens önskemål och skissar ofta tillsammans. Är man inte ute efter något fullt så exklusivt finns det redan ett stort utbud av smycken som formgivits av Louise. Utöver nytillverkning utförs även omarbetningar, reparationer och gravyr.

När man kommer in till RUTIL Jewelry känner man sig alltid välkommen, men det är inte bara en butik, man får även full insyn i hela verkstaden. ”Många kunder har utbrustit, här händer det grejer när de kommer in i lokalen”, skrattar Louise.

Grunden lades med en krävande guldsmedsutbildning

Louise utbildade sig till guldsmed på Mjölbys guldsmedsgymnasium 2006 – 2009. Efter en krävande yrkesutbildning åren därpå, arbetade Louise därefter som anställd guldsmed. 2015 tog hon med nyföretagarcentrums hjälp steget till ett eget företag. ”Det är det absolut bästa beslut jag tagit i hela mitt liv, trots all nervositet och sömnlösa nätter innan allt var klart.” Trots sin, i guldsmedsammanhang, ringa ålder, har Louise stor yrkesskicklighet och en förståelse för såväl de ädla metallerna som kundens önskemål. Något som smedjans tidigare ägare, Rolf Carlsson, Guld och gravyr ateljén, intygar.

rutil.se

***

Ekbjörn – Balans mellan kost och träning. Per tog steget till eget!

Ekbjorn Onlinecoach

Ekbjörn Onlinecoach erbjuder individanpassad hjälp att nå den form och hälsa som du själv önskar. Ägare och grundare är Per Ekbjörn. Redan som sjuåring fick han sin första hantel i julklapp och blev direkt biten av att träna och veta mer om hur kroppen reagerar och fungerar när man kombinerar rätt kost och träning. Hobbyn och intresset bara växte, för 10 år sedan utbildade han sig till PT och har under 2015 kompletterat med en omfattande utbildning inom Kostrådgivning.

En självklarhet att träna och äta bra

”För mig har det varit en självklarhet att träna och äta bra. Att hjälpa andra har alltid varit viktigt för mig och när jag fick idén om Onlinecoachning insåg jag att min semi-professionella hobby kunde bli ett eget företag. Nyföretagarcentrum som varit en stor hjälp för mig under hösten. I december startade jag – Ekbjörn Onlinecoach. Mitt mål är att hjälpa människor få en hälsosammare livsstil. Det jag kallar att vara Hälsofit. Jag erbjuder kompletta program omfattande kostschema, träningsschema, instruktionsfilmer, motivation samt svarar på frågor under hela programtiden.”

Ekbjorn.se, per[at]ekbjorn.se

***

M Lamberths bygg – multikompetent snickare

Lbygg_www_s

Marcus Lamberth är en av många hantverkare som startat eget. Jag hade arbetat flera år som snickare och byggt åt flera ledande hustillverkare. Lusten att hitta egna lösningar och använda hela bredden i min kompetens tillsammans med friheten att råda över min egen tid gjorde att jag bestämde mig för att starta företag.

Bra att ha någon att bolla tankar med

Det var väldigt skönt att kunna lyfta tankar och farhågor med Nyföretagarcentrum när jag väl bestämt mig. Det fick mig att tänka över struktur och rutiner som behövs när man kör många parallella projekt. Jag erbjuder en bredd av tjänster och utför både traditionellt snickeri-, tak-, såväl som målningsarbeten. Det gör att kunden ofta kan använda mig i hela projektet oavsett om det är uppförande av ett Attefallshus, en renovering av ett tak eller en tillbyggnad.

Köksrenoveringar är populärt

Av någon anledning har det även blivit många köksrenoveringar, säger Marcus. De roligaste jobben är när kunden har många egna idéer men kanske inte har helt klart för sig hur de byggtekniskt kan realiseras. Det är stimulerande att tillsammans med kunden planera och genomföra ett projekt där resultatet överträffar hur kunden från början tänkt sig projektet Att kunden upplever att jag gjort ett bra jobb är viktigt, säger han med betoning.

***

Gryt Film – En kreativ gryta som tog steget till eget!

Gryt

Gryt Film är ett nystartat kreativt produktionsbolag som jobbar lokalt, nationellt och internationellt, kontoret är stationerat i Linköping, Sverige.

Vi arbetar med digital filmproduktion. Allt från vanliga företagspresentationer, reklamfilmer och webbfilmer till 3d-animationer, vinjetter och helt grafiska presentationer. Vårt syfte är att erbjuda en helhets-lösning där vi utvecklar en ide till en färdig produkt. Det är viktigt att vår produkt säger något, har ett budskap på ett djupare plan, att den sticker ut men samtidigt håller hög teknisk kvalitet. Anlitar du oss blir resultatet något annorlunda, något du kanske inte sett tidigare.

Alla Gryts filmer görs in-house

– Vi tror att vi sticker ut bland produktionsbolag i regionen. För det första erbjuder vi i stort sett alla filmproduktioner in-house, vi behöver inte hyra in utrustning eller personal för att klara av ett jobb utan har kompetensen inom företaget. Vi äger även en drönare samt har tillstånd från Transportstyrelsen att använda den i kommersiella jobb. Flygfilmningar behöver inte längre kosta orimliga summor!

Viktigt med ett kreativt kontor och en inspirerande miljö

Vårt kontor är en inspirerande och kreativ miljö som ni kan se på bilden. Vi tror att vi kommer vara en aktör att räkna med i framtiden och att vi är påväg att skapa något stort! Det har varit väldigt kul att jobba med dessa kreativa och drivna killar, säger Erik Åqvist, VD, Nyföretagarcentrum i Linköping.

grytfilm.com

***

Stickup – Livet på en pinne, vinyler på väggen.

Chuong Ly StickUp - steget till eget

Riktigt bra idéer väcks ofta ur viljan att fylla ett behov. När en idé dessutom är resultatet av en krock mellan flera intressen och behov kan de resultera i en smått genial produkt. Så gick det till när Cuong Ly, produktutvecklare och designer, tog fram StickUp.

Intresset för design, inredning och musik ledde till en ny, revolutionerande produkt för upphängning av Vinylskivor. Idén blev även startskottet för det egna företaget Cuong Ly Design. StickUp skiljer sig markant från andra lösningar på marknaden; dels är designen osynlig när skivan är upphängd, dels är den estetiskt tilltalande när skivan är nerplockad.

En helsvensk produkt av hög kvalitet

Dessutom är StickUp en helt svensk produkt med hög kvalitet, tillverkad av ett företag i Åtvidaberg och sammansatt för hand av Cuong Ly Design, med underleverantörer i Linköping. Under skivmässan i april premiärvisades StickUp, och det stod klart att både skiv- och inredningsintresserade väntat på en produkt som denna.

Stickup.se och @_stickup_ på Instagram

***

Samtal med relationer i fokus

Gunilla_R steget till eget

Gunilla Ringdahl har hela sitt liv ägnat sig åt frågor som rör livets uppförsbackar. Hon utvecklar; ”Människan vill känna glädje och kärlek i livet och de stunderna är oftast i relation med andra. När relationen till partner, barn eller vänner inte fungerar far vi därför illa. Oftast räcker det med att prata med någon nära familjemedlem eller vän. Men ibland behövs professionellt samtalsstöd för att förstå och hitta sätt att hantera det som är svårt. Min erfarenhet är att när vi drabbas av svårigheter i livet eller i relationen påverkas hela familjen.”

Mer än trettio års erfarenhet

Med mer än trettio års erfarenhet av samtal med enskilda, par och familjer har hon nu breddat sitt yrkesliv och startat eget. ”Efter alla år som anställd var det ett stort steg att starta eget. Genom kommunens Företagarskola och det mentorstöd, som jag fortfarande får via Nyföretagarcentrum, har jag verkligen fått känna på att Linköping är staden ”där idéer blir verklighet ”, säger Gunilla tacksamt.

Som kurator och legitimerad familjeterapeut möter hon människor både på sjukhuset, på egen mottagning i Linköping och vid kommunernas familjerådgivning i västra länsdelen där bolaget nyligen vann en upphandling.

Samtal som gör stor skillnad

Fanns det då ingen tanke på att trappa ned, i stället för att trappa upp? ”Jag har förmånen att få arbeta med människor genom samtal!  Samtal är kommunikation och möten, och i möten finns möjligheter. Jag ser vilken skillnad samtal gör och jag kan inte tänka mig en framtid utan dessa möten och samtal”, avslutar Gunilla med ett varmt leende.

grterapi.se

***

Kör Eco – Den klimatsmarta Trafikskolan i Linköping

Bild: KörEco - steget till eget

Kör Eco – den klimatsmarta Trafikskolan i Linköping, öppnar den 30:e april. Deras vision som klimatsmart trafikskola är att göra så lite ”avtryck” och påverkan på miljön som möjligt, helt i linje med Linköpings mål om att bli koldioxidneutralt till 2025.

För snart tre år sedan fick Johanna Edelönn idén om att starta en egen trafikskola med miljö i fokus. Hon fick med sig sin arbetskamrat, Bo Andersson, och tillsammans gick de till Nyföretagarcentrum för att få hjälp att förverkliga drömmen. Johanna berättar: ”Efter tre år, många turer, möten och massor av hårt målmedvetet arbete står vi nu som ägare till ett företag som återspeglar det vi verkligen brinner för; miljö, kvalité och stort engagemang för våra elever. Hög trafiksäkerhet och miljökörning går hand i hand. Vi har bestämt oss för att göra skillnad och vi vet att alla förare kan bli mer medvetna i sin miljökörning samtidigt som det gynnar privatekonomin.”

Miljövänligt drivmedel och nya bilar

”Vi utbildar i Audi A3, som vi tankar med Biogas. Fordonens koldioxidutsläpp klimatkompenseras genom ett avtal med Vi-Skogen, en svensk biståndsorganisation som planterar träd i Afrika. Utöver klimatkompensering använder vi begagnad och återvunnen kontorsinredning för att ytterligare sänka vårt företags klimatpåverkan. Vårt miljötänk symboliseras även i inredningen och vi vill våra elever ska känna de kan ”hänga” och plugga i en avslappnad miljö när de är inskrivna på skolan. Kör Eco Trafikskolas vision är att hela tiden utveckla sitt koncept och vara en förebild för sina elever men även för andra företag. Vårt mål är att väcka ett intresse och efterfrågan av en hållbar trafikmiljö, att växa och även kunna erbjuda utbildning i fler behörigheter än personbil i en snar framtid.”

Korecotrafikskola.se, info[at]koreco.se

***

S1 Entreprenad – fixar underlaget

S1 entreprenad - steget till eget

Att jämna till stora ytor kan tyckas lätt men är egentligen en stor utmaning. S1 Entreprenads ägare, Janne Klasén utvecklar.

Jag har arbetat många år inom entreprenadbranschen men det var först när jag kom i kontakt med en Laser Gradermaskin hos Hjerpes maskincentra i Norrköping som jag hittade min nisch. Den lilla maskinens stora potential imponerade på mig och jag såg oerhört många användningsområden. Efter goda råd på Nyföretagarcentrum kring förutsättningarna så tvekade jag inte att starta S1 entreprenad AB.

En komplett maskinpark gör det mesta möjligt

Vad kan du åstadkomma med underverket? Det är en liten och effektiv hyvel som passar ypperligt för anläggning av allt från fotbollsplaner, ridhus och parkeringsytor till plattsättningar och större tomter. I och med att den helt kontrolleras av laser ger den mycket exakt resultat. Vidare är den lätt och går att köra ovanpå värmeslingor och andra känsliga underlag. Jag är helt frälst över hur fantastiskt resultat den levererar i rätt händer. Utöver den specialiserade hyveln har vi en komplett maskinpark bestående av lastmaskin, vält, bevattningssystem. Allt detta inryms i den lastbil vi transporterar oss med. Det gör att vi kan utföra komplexa arbeten med korta ställtider.

s1ab

***

Grasski – Ungt, nytt och extremt

Bild: Edvard Nord - steget till eget

”Edvard Nord är killen som skall lansera grässkidåkning i Sverige. En liten extremsport som jag är övertygad om kommer få många utövare framöver. Edvard är bokstavligt talat en mästare både på snö och gräs och har alla de egenskaper som krävs av en sann entreprenör.”
Erik Åqvist, VD, NyföretagarCentrum

Grässkidåkning, manchester hela sommaren

När Edvard var 8 år gammal började han träna och tävla i alpin utförsåkning i Kinda Alpina Klubb. Han fastnade för sporten och, 2011, blev han som en av fyra killar antagen till Torsby Alpina Skidgymnasium.  Hans tränare ringde plötsligt under sommarlovet och berättade att det skulle gå en slalomtävling på i Brösarps Backar, Skåne! Edvard hade aldrig hört talas om grässlalom men beslutade åka dit. ”Jag blev helt såld direkt och tyckte det var galet kul med grässlalom.” Tävlingen resulterade i en vinst och han kunde titulera sig inofficiell svensk mästare i grässlalom. En titel som han lyckats försvara i tre år trots ökad konkurrens.

Fina framgångar leder till nya relationer

Framgångarna i Skåne ledde till att han fick en inbjudan av det Tjeckiska Grässlalom förbundet att delta i Junior VM som genomfördes i Tjeckien. Där träffade han Martin Stepanek, regerande seniorvärldsmästare. ”Vi fann varandra direkt och vår vänskap och gemensamma passion för skidåkning kom efterhand att utvecklas till en affärsrelation.”

Martin äger nämligen företaget Grasski.net och hans grässkidor produceras både för världselit och amatörer i en fabrik i Brno, Tjeckien. Skidornas kvalitet är numera vida omtalad och känd bland åkare både i världstoppen och bland övriga utövare. ”Att Martin och jag träffades har lett till att jag nu har den svenska agenturen för dessa skidor med all service och tillhörande reservdelar. Ett samarbete som kommer att utvecklas framöver”, säger Edvard stolt.

Grässlalom är grymt

”Min vision för företaget är att skapa förutsättningar att lättåtkomligt kunna få tag på grässkidor och få sporten att växa och etablera sig i Sverige. De kunskaper, erfarenhet och det kontaktnät jag fått under de gångna åren gör att jag känner min vision kan förverkligas. Grässlalom är grymt och har förutsättningar att växa som både ren tränings- och tävlingsdisciplin, men jag ser även stora möjligheter att skapa arrangemang och företagsevent kring grässkidåkning.

Ett utmärkt komplement för alpina åkare

Sporten är vidare ett utmärkt komplement för alpina åkare där dessa inte bara kan underhålla, utan även utveckla sin skidåkning inför den kommande vintersäsongen. Jag tycker det är fantastiskt att ha fått den här chansen att bryta ny mark och kommer jobba hårt för att förverkliga visionen och vara en god och synlig representant för mitt företag, Grasski.se och sporten i samband med nationella-, såväl som internationella tävlingar.”

Som hängiven skidåkare och genom att Edvard efter en av våra rådgivningar på NyföretagarCentrum lät mig pröva skidorna i en grässlänt här i Linköping kan jag inte annat än hålla med. Grässkidåkning är galet, vansinnigt och väldigt roligt och har alla komponenter och förutsättningar att bli hur stort som helst.

Grasski.se, Edvard Nord, edvard.nord[at]telia.com

***

Wictoréns Livestream – Nå ut till en större skara

Wictoréns Livestream - steget till eget

Livestreaming är en uppspelning av ljud och video som sker i realtid via internet. Allt från direktsända evenemang till en föreläsning eller ett sammanträde som ska tillgängliggöras för en större målgrupp.

Johan utvecklar resonemanget; – Innan jag valde att starta eget så har jag arbetat med att livestreama olika event och har fått många förfrågningar kring det jag gör. Jag tycker det är ett jätteroligt arbete och insåg att fler har behov av denna typ av tjänst. När man pratar om vart vi är på väg inom sociala media och kommunikation så är det främst inom video man ser ett ökat intresse. Ska det väcka uppmärksamhet duger inte stillbilder och text längre.

NyföretagarCentrum har varit ett ovärderlig bollplank

Under processen från idé till startat företag har NyföretagarCentrum varit ett ovärderlig bollplank. Jag har fått tänka igenom alla steg och att prioritera rätt för att nå mitt mål. Det är verkligen lyxigt att kunna få den här professionella hjälpen.

Wictoréns Livestream arbetar med allt från företag till kommunala verksamheter eller institutioner som vill nå ut med sitt budskap eller informera en specifik målgrupp.

Fördelen är att man blir tillgängligt från vilken plattform som helst. Vidare kan vi efterredigera och spara för andra ändamål. Vi gör också trailers för att marknadsföra ett event innan en livesändning. Jag ser oss som kompletta inom vårt segment och ser fram emot nya uppdrag i Östergötland.

Wictorens.com                          @wictorens på instagram

***

Heslyk Development – ”How to make good people better”

Heslyk Development - steget till eget

Heslyk Development stödjer växande bolags utveckling av kompetens och medarbetarnas engagemang. Insatserna ökar styrelsen och chefers beslutsunderlag kring; träffsäkerhet vid urval och befordran, effektivitet när medarbetare tas ombord, uthållighet av kompetens och engagemang samt ger en förmåga att förebygga risker. Tillsammans ger insatserna företagen ökad prestation, lönsamhet och beredskap att möta framtida utmaningar.

Henrik Heslyk, grundare av bolaget, säger ”När jag beslöt mig för att starta mitt konsultbolag var det självklart att vända mig till de som har erfarenhet av eget företagande. NyföretagarCentrum i Linköping har bidragit i min utveckling på samma sätt som jag tillför expertis till mina klienter.

Talent manager  var en bra grund att stå på

Jag kommer från en roll som Talent Manager i ett fantastiskt företag som verkligen ville växa sig stort. Uppgiften var inledningsvis att dubblera säljkåren och därefter övergick vi till att anpassa den generella kompetensen inför en global expansion. Vi lärde oss hur engagemang ger affärsresultat, att energin ökar när alla görs delaktiga och att team med visioner och värderingar oftare styr i rätt riktning”.

Henrik har 30 års erfarenhet av förändringsarbete för individ, team och verksamheter. Hans chefserfarenhet och koncernledande roller har fokuserat på ledarskap och kompetens utveckling. Han är legitimerad psykolog, affärsutbildad och certifierad karriärscoach.

Heslykdevelopment.com, info[at]heslykdevelopment.com

***

Café Chocolat – Vänskapen blev till ett café

Café Chocolat - steget till eget

Patryk och Haidar lärde känna varandra för mer än åtta år sedan. Drömmen har länge funnits att de skulle starta en verksamhet där bådas familjer kunde involveras. ”Vi så har kul och gör alltid en massa ihop, så varför inte även arbeta tillsammas?”, säger Haidar med ett leende.

När chansen dök upp tog de steget till eget

Strax efter årsskiftet dök plötsligt en möjlighet upp. Båda familjerna har flera års erfarenhet från cafébranschen och brinner för verksamheter där service och bemötande är avgörande för verksamhetens framgång. Här fanns ett etablerat fik till salu som de båda såg en stor utvecklingspotential i. ”Vi hade inte riktigt koll på hur vi sedan skulle gå tillväga att förverkliga köpet. ”

”Under våren har NyföretagarCentrum varit stor hjälp i att lotsa oss rätt”, säger Patryk. Just nu förbereder vi oss för att ta emot nya och gamla kunder. Vi öppnar lagom till valborg den 2:e maj. Vi känner att vårt Chocolat skall vara ett café som inte är som alla andra, utan ett café för den som vill uppleva det lilla extra. Exklusivt choklad- och kaffesortiment blandat med glad, social och trevlig personal i en härlig familjär miljö ”à la Paris”. Ett familjefik som nu drivs av två trevliga familjer”, skrattar de båda.

Välkomna till Chocolat 2.0, Storgatan 54.

Cafechocolat.se

***

Brasil språkcenter – från Brasil via Åhlens till Gripen

Bild: Janice Fernandes-Rådsbjer, steget till eget

”Janice kom in som en virvelvind på NyföretagarCentrum i våras. Med en klar vision, otroligt driv och glädje har hon på kort tid startat ett företag som knappast kan ligga bättre i tiden.”
Erik Åqvist, VD, NyföretagarCentrum

Janice läste engelska på en språkskola i Brasilien och såg där en annons om utbytesstudier i Europa. -97 kom hon till Sverige för att studera och jobba som au-pair under ett års tid. ”Jag fick kontakt med en svensk familj i Uppsala. Allt var spännande. Jag lärde mig mycket om barnuppfostran, respekt för naturen och framför allt saker om mig själv.”, säger Janice. Året efter träffade hon sin man och sedan dess är hon kvar. Mycket har hänt sedan dess.

Mycket plugg kombinerades med jobb och familjeliv

Utöver att familjen växt med två döttrar har hon hunnit med en Ekonomie kandidatexamen vid LiU, läst tekniskt basår, Spanska och arbetat på Åhléns sedan 2000. ”Jag är oerhört tacksam för att ha fått underbara arbetskamrater som stått ut med min dåliga svenska, min osäkerhet och alla mina frågor. Åhléns har gett mig mycket erfarenhet, inte minst av att möta alla kunder. Dock kände jag till sist att jag ville gå vidare och fick chansen att under kvällstid undervisa i Portugisiska vid Folkuniversitetet och i våras även vid Medborgarskolan.”

Eftersom SAAB länge arbetat för en affär med Brasilien märkte Janice snabbt ett ökat intresse för Portugisiska och att lära om Brasiliansk affärskultur. ”Jag tog kontakt med NyföretagarCentrum som varit till ovärderlig hjälp för mig och startade nyligen, Brasil Språkcenter.” Företaget är en brygga mellan våra länders kulturer och erbjuder därutöver språkundervisning för både företag och privatpersoner.

Ett privilegium att få vara medborgare i båda länderna

”Gripenaffären mellan Brasilien och Sverige är en spännande händelse. Jag anser att utbytet av teknologin och kulturen kommer att gynna båda länderna och dess medborgare. För mig är det ett privilegium att få vara medborgare i båda länderna och att få bo i just Linköping där Saab ligger och det mesta händer just nu!”

”Vi Brasilianare är sociala och jag har fått lära mig att kombinera mina rötter och glädje med ett svenskt sätt att vara. Vilket jag faktiskt tycker är en lagom kombination. Det är så härligt, spännande och utmanande med alla nya uppdrag i mitt företag. Inget känns omöjligt!”, avslutar Janice med ett leende.

Brasil SpråkCenter, Janice Fernandes-Rådsbjer, janice[at]brasilsprakcenter.se

***

Sidan uppdaterades 2021-12-15

Våra samarbetspartners