Utbildningar och seminarier
Vi håller många utbildningar och seminarier där du som nyföretagare får värdefull kunskap och möjlighet att ställa frågor till experter helt kostnadsfritt.
Vi ser helst att alla som vill ha rådgivning hos oss börjar med att delta i ett digitalt informationstillfälle ”Allmän info starta företag” med grundläggande information om att starta och driva eget företag och vilken hjälp man kan få från Nyföretagarcentrum.
Första tisdagen i månaden kan du hänga på den digitala genomgången av vår affärsplan och budget. Våra Starta eget-kurser hålls i flera omgångar i Linköping, Norrköping och Mjölby. Läs mer nedan.
Bokning
Bokning sker via vår hemsida, fliken Boka Rådgivning om inte annat anges. Välj tema seminarium.
Eller boka via mail: mellerstaostergotland@nyforetagarcentrum.se
Ring Nyföretagarcentrum
Fråga Nyföretagarcentrum 073-808 97 07 – öppen telefon för enklare företagsfrågor eller hjälp med att boka rådgivning eller utbildningar. Vi nås säkrast på tisdagar och onsdagar kl 10–11.
HÖSTTERMINEN 2023
”Allmän info starta företag”
Varannan vecka erbjuder vi ett digitalt informationstillfälle för dig som vill ha grundläggande information om att starta och driva företag samt om Nyföretagarcentrums verktyg och möjlighet att hjälpa dig. Även möjlighet att ställa egna frågor. 1 timme, digitalt, gruppinformation.
Nästkommande tillfällen: 26/9 kl 13-14, 10/10 kl 14-15, 27/10 kl 9-10
Digitalt seminarium Affärsplan och budget
En genomgång av hur vår affärsplan med budget fungerar. Du har även möjlighet att ställa egna frågor. 1 timme, digitalt, gruppinformation. Affärsplanen hittar du här: www.affarsplanen.com. Seminariet hålls återkommande den första tisdagen varje månad: 3/10 kl 14-15, 7/11 kl 18-19, 5/12 kl 8-9
Onsdag 13/9 kl 07.30-9 Seminarium om marknadsföring på sociala medier – med Beegleton, på plats i Norrköping och digitalt. Eventet livestreamades och du kan se det även i efterhand några veckor på denna länk:
Måndag 18/9 kl 17-19 Skatteverket informerar: Starta Företag – Här får du information som är viktigt oavsett vilken bolagsform du väljer.
Digital information. Bl a om hur du registrerar ditt företag, skillnad mellan enskild näringsverksamhet och aktiebolag, A-/F-/FA-skatt, preliminärskatt, hur du räknar fram ditt överskott, moms, redovisnings- metoder och perioder, samt var du hittar bra och nyttig information.
Måndag 25/9 kl 17-19 Skatteverket informerar: Starta Företag – Enskild Näringsverksamhet.
Digital information. Under kvällen lär du dig mer om företagets intäkter och kostnader, inkomstskatt, preliminärskatt, egenavgifter och hur du kommer igång med din bokföring. Du får också tillfälle att ställa frågor direkt till Skatteverkets informatörer.
Måndag 2/10 kl 17-19 Skatteverket ”Starta Företag – Aktiebolag”. Digital information.
En informationsträff för dig som ska eller nyligen har startat ett aktiebolag. Vi går igenom skatter och avgifter samt hur du enkelt redovisar uppgifter till Skatteverket genom e-tjänster. Dessutom får du information om vad du behöver tänka på som arbetsgivare, hur momssystemet fungerar samt vad du behöver veta som delägare i ett aktiebolag.
Onsdag 4/10 kl 7.30-9.00 Bokföring och redovisning – med baks & co. På plats i Linköping och digitalt.
Här får du en genomgång av grunderna i bokföring; när, hur och varför ska jag bokföra, vilka lagkrav finns, hur deklarerar jag moms, ska jag välja faktura- eller kontantmetoden för moms, årsavslut och deklaration, vilken användning har jag av min bokföring, vilka bokföringsprogram passar mig och mycket mera. Ställ också dina egna frågor till experterna Alexandra och Liridona från baks & co.
Måndag 30/10 kl 17-19 Skatteverket informerar om moms. Digitalt.
Skatteverkets informatörer informerar och svarar på dina frågor:
- vad ingående och utgående moms är
- när du kan få tillbaka momsen på företagets inköp
- skillnaden mellan bokslutsmetoden och faktureringsmetoden
- hur och när ska du redovisa moms till Skatteverket.
Måndag 6/11 kl 17-19 Skatteverket informerar om ”Att anställa”. Digitalt.
Ett webbseminarium för dig som anställer personal för första gången. Praktiska exempel och möjlighet att ställa egna frågor:
- vad du behöver tänka på som arbetsgivare
- hur du gör skatteavdrag och beräknar arbetsgivaravgifter
- Växa-stöd
- förmåner och kostnadsersättningar
- hur du redovisar löner, skatteavdrag mm i arbetsgivardeklarationen
- e-tjänsten lämna arbetsgivardeklaration
Onsdag 15/11 kl 17-19 Seminarium om marknadsföring på sociala medier – med Mediakonsulterna, på plats i Linköping och digitalt.

Starta eget-utbildning
Varje termin erbjuder vi flera omgångar av vår starta eget–utbildning.
Utbildningen omfattar 5 tillfällen á 3 timmar
PÅGÅR – Digital kurs med start måndag 28/8. 5 måndagar i rad kl 16-19.
(Kurs med bas i Norrköping)
Fysisk kurs i Linköping: Start 3/10. Tisdagar v 40-45 kl 16-19 (uppehåll v 44)
Fysisk kurs i Norrköping: Start 6/11 Måndagar v 45-49 kl 16-19
Kontakt och anmälan: mellerstaostergotland@nyforetagarcentrum.se
Du bör vara nära start eller nyligen startat företag.
Innehåll:
– Du och ditt företag
– Hållbarhet
– Räkna på din affärsidé, budget och finansiering
– Att växa
– Att sälja med framgång

——————————————————————————————————————–
Arkiv våren 2023
Onsdag 21/6 kl 17-19 Bli bättre på marknadsföring med KommunikationsPT Robin Almqvist
Du är stressad, smart och lat. Dina kunder också. Så hur bör du kommunicera för att nå fram utan att slå knut på dig själv? Välkommen till en kväll i marknadsföringens universum. Under kvällen får du ta del av en inspirationsföreläsning med tips och råd om hur du lyckas med din marknadsföring. Du får bland annat lära dig att stjäla, utnyttja kompisarna och börja med slutet.
Robin Almqvist är kommunikations-pt och hjälper små företag att nå ut med sina budskap och lyckas med sin marknadsföring. Allt utifrån mottot att den bästa kommunikationen är den som blir av.
Enbart digitalt.
Digital information om att starta företag – på lätt svenska med språkstöd på somaliska
Första tillfället är en introduktion, som sedan byggs på med del 2 och 3.
Informationen ges på lätt svenska, med möjlighet att få vissa ord översatta till somaliska.
Skatteverket håller i informationen. Digitalt
Måndag 29/5 kl 17-19, del 1
Tisdag 30/5 kl 17-19, del 2
Onsdag 31/5 kl 17-19, del 3
Digital information om att starta företag – på lätt svenska med språkstöd på arabiska
Första tillfället är en introduktion, som sedan byggs på med del 2 och 3.
Informationen ges på lätt svenska, med möjlighet att få vissa ord översatta till arabiska.
Skatteverket håller i informationen. Digitalt.
Måndag 15/5 kl 17-19, del 1
Tisdag 16/5 kl 17-19, del 2
Onsdag 17/5 kl 17-19, del 3
Måndag 15/5 kl 17-19.30 Skatteverket informerar om ”Att anställa”. Digitalt.
Ett webbseminarium för dig som anställer personal för första gången. Praktiska exempel och möjlighet att ställa egna frågor:
- vad du behöver tänka på som arbetsgivare
- hur du gör skatteavdrag och beräknar arbetsgivaravgifter
- Växa-stöd
- förmåner och kostnadsersättningar
- hur du redovisar löner, skatteavdrag mm i arbetsgivardeklarationen
- e-tjänsten lämna arbetsgivardeklaration
Måndag 8/5 kl 17-19.30 Skatteverket informerar om moms. Digitalt.
Skatteverkets informatörer informerar och svarar på dina frågor:
- vad ingående och utgående moms är
- när du kan få tillbaka momsen på företagets inköp
- skillnaden mellan bokslutsmetoden och faktureringsmetoden
- hur och när ska du redovisa moms till Skatteverket.
Tisdag 25/4 kl 18.30-20.30 Bokföring och redovisning – med Aklero Ekonomi. På plats i Kisa och digitalt.
Här får du en genomgång av grunderna i bokföring; när, hur och varför ska jag bokföra, vilka lagkrav finns, hur deklarerar jag moms, ska jag välja faktura- eller kontantmetoden för moms, årsavslut och deklaration, vilken användning har jag av min bokföring, vilka bokföringsprogram passar mig och mycket mera. Ställ också dina egna frågor till experterna.
Måndag 6/3 kl 17-19 Skatteverket informerar: Starta Företag – Här får du information som är viktigt oavsett vilken bolagsform du väljer.
Digital information. Bl a om hur du registrerar ditt företag, skillnad mellan enskild näringsverksamhet och aktiebolag, A-/F-/FA-skatt, preliminärskatt, hur du räknar fram ditt överskott, moms, momsredovisningsperioder, redovisningsmetoder samt var du hittar bra och nyttig information.
Måndag 13/3 kl 17-19.30 Skatteverket informerar: Starta Företag – Enskild Näringsverksamhet.
Digital information. Under kvällen lär du dig mera bl a om företagets intäkter och kostnader, inkomstskatt, preliminärskatt, egenavgifter och hur du kommer igång med din bokföring. Du får också tillfälle att ställa frågor direkt till Skatteverkets informatörer.
Tisdag 14/3 kl 17-19 Seminarium om marknadsföring på sociala medier – med Kreativ Kraft, på plats i Linköping och digitalt.
Michael och Johan på Kreativ Kraft går igenom hur du ska tänka kring budget, målgrupp och strategier vid marknadsföring på sociala medier. De ger också tips på gratisverktyg samt vad du bör tänka på när du skapar inlägg. Du kan också ställa dina egna frågor.
Måndag 20/3 kl 17-19.30 Skatteverket ”Starta Företag – Aktiebolag”. Digital information.
En informationsträff för dig som nyligen har startat ett aktiebolag. Vi går igenom skatter och avgifter samt hur du enkelt redovisar uppgifter till Skatteverket genom e-tjänster. Dessutom får du information om vad du behöver tänka på som arbetsgivare, hur momssystemet fungerar samt vad du behöver veta som delägare i ett aktiebolag.
Tisdag 18/4 kl 16.30-18 Kunskapskväll om att starta företag.
Träffa våra rådgivare och få info om hur Nyföretagarcentrum kan hjälpa dig. Anmälan till Eva.jaldeland@nyforetetagarcentrum.se.
Onsdag 19/4 kl 16.30-18 Minimässa i Linköping. Välkommen att ta del av våra partners erbjudanden och nätverka med andra nyföretagare. Ställ frågor om bokföring, ekonomi, marknadsföring, försäkringar, pensionslösningar mm alldeles kostnadsfritt till företagen som jobbar professionellt med detta. Ett kanonbra tillfälle att få värdefull hjälp med ditt företagande.