Hem

Swedish Lighthouse

Chansen att du sett någon av Kurt och Kajsa Sveilis ljuslyktor är ganska stor. Det är nämligen de som ligger bakom ljuslyktorna i form av fyrar som blivit populära och hittat in i många hem.

Kurt och Kajsa är en bra kombination när det gäller företagande. De kompletterar varandra bra och håller precis på att göra sig hemmastadda i sin nya lokal.

Men hallå Kajsa och Kurt, hur började storyn om Swedish Lighthouse?

– Vi kom på idén då Kurt tog fram en plansch med svenska fyrar samt lampor i form av fyrar. Vi ställde ut dem på Formex där fyrarna togs emot väldigt väl. Det samma hände på Båtmässan, och sedan började Kurt att på allvar tillverka fler unika fyrar.

Allt rullade på och beställningarna ökade, precis som antalet fyrar med lokalkoppling till specifika städer. Dessvärre gick Kajsa efter ett tag in i väggen.

– Det stämmer. Väl hemma började jag sy för att ha någonting att göra. Jag kom på idén att sy fina vinpåsar med maritimt tema som passade perfekt att bära boxviner i. Tio kunder fick se dem och de köpte varsin. Jag fick lite av en aha-upplevelse och insåg att det var det här jag skulle göra. Rent krasst kan man säga att jag sydde mig frisk, och efter ett tag vågade jag säga upp mig från mitt jobb som rektor för att på allvar satsa på företaget.

Paret har sedan starten breddat utbudet och tagit fram en mängd nya produkter. Bland annat ljuslyktor och metallfyrar.

-Just nu har vi cirka 200 olika sorters lyktor och de säljer bra. Då vi tillverkar allt själva och styr produktionen kan vi ta fram väldigt små kollektioner som blir perfekta presenter, säger Kajsa.

Men vad är då det bästa med att ha eget företag?

-Det bästa är att få jobba tillsammans, att få styra sina tider, vi hjälps åt. Att få odla den kreativa talangen, och utveckla nya produkter som är unika. Vi tycker båda två om att resa och ser fram emot att deltaga på mässor och etablera oss i flera länder intygar Kurt.

Har ni butik eller finns ni bara online?

– Vi har en popupbutik i Arkösund, ställer ut på Båtmässan och trädgårdsmässan, samt Formex. Våra kunder finns förutom i Sverige även i Danmark, Finland, Tyskland och USA menar Kurt.

Innan ni startade var ni i kontakt med NyföretagarCentrum?

– Ja, Både jag och Kurt har träffat Jimmy och har fått hjälp från NyföretagarCentrum vid flera tillfällen. Inte minst när det gäller diverse ansökningar och administrativa frågor. Vi har även tagit del av flera av deras utbildningar. Faktum är att även vår son fått hjälp att starta sitt företag genom NyföretagarCentrum. När vi behövt hjälp har de snabbt klivit fram och varit behjälpliga säger Kajsa.

Fanns det något som ni önskar ni visste innan ni startade företaget?

– Ja, vi önskar att vi visste mer om tullregler, fraktkostnader samt hur man ska tänka med standardmått på förpackningar. Vi lärde oss snabbt att göra produkter efter fiffigast möjliga förpackning. Tex pallar och kartonger så man slipper specialgjorda förpackningar. Ska man exportera ska man ha koll på tulltariffer, kostnader och såklart även var man kan få hjälp. Annars kan det bli väldigt kostsamt. Något som vi båda lärt oss säger Kajsa.

Vad blir då nästa steg för Swedish Lighthouse?

– Vi har en plan, och den fungerar bra här. Varför skulle den inte funka i Danmark och Finland? Huvudfokus blir att satsa på dessa marknader, men vi vill ta oss in på den amerikanska marknaden. Det maritima fungerar bra, det är tidlöst och blir aldrig omodernt. Kunderna har faktiskt börjat samla på våra ljuslyktor och fyrar och det är fantastiskt kul att höra, och se avslutar Kajsa innan det blir dags för fikapaus i solen.

Vill du veta mer om Kurt och Kajsas företag? Då ska du kolla in deras sociala medier. Här är Kurts Instagram, här finns Swedish Lighthouse Insta och Swedish Lighthouse hemsida.

Text & Foto : Johan Åhlund

Sidan uppdaterades 2021-06-22

Våra samarbetspartners