Hem

Det där med att synas som företagare i sociala medier, vad ska man tänka på?

Vi har pratat med Emma Salmonsson, Bravo Webbyrå, och fått med oss många bra tips som vi vill dela med oss av till er. Utöver det egna företaget Bravo Webbyrå som Emma driver med sin man Christian, är hon också den som utbildar i marknadsföring i NFCs kurs Steget till Eget i Nyköping. Bravo Webbyrå hittar du här.

 

Emma salmonsson Bravo

Har du någon mall/strategi att utgå från när det gäller att synas på sociala medier som liten egenföretagare?

Hur man ska (eller vill) gå tillväga är ju olika för oss alla. Vissa tycker det är jättekul att vara aktiva på sociala medier, andra vill inte alls. Och i vissa branscher är det mer relevant än i andra att finnas i olika sociala kanaler – det beror på vilken målgrupp du har. Men om man vill göra en plan eller strategi för sociala medier så har vi en sorts mall att utgå från, där man steg för steg tänker igenom målgrupp, kanaler, innehåll, tid mm.

Vilka förväntningar kan jag ha om jag kör en kampanj?

Det beror helt på vilken målgrupp du har och vilka produkter eller tjänster du erbjuder. Och vilka förväntningar du bör ha beror förstås också på vilket mål du har med din kampanj. Är det att synas i närområdet, att sälja en viss produkt i din webbutik, att få fler följare, locka folk till ett event..? Sätt ett mål så att både innehållets utformning och kampanjens inställningar blir genomtänkta i relation till det målet.

Kan jag mäta om de insatser jag gör får någon effekt?

Ja, du får tydlig statistik på hur en kampanj eller ett inlägg fungerat. Hur många har det nått, och hur har mottagarna reagerat? Detta är en tydlig fördel med annonsering på nätet, det är väldigt mätbart på ett specifikt sätt. Du får tydliga siffror över hur det gått för din kampanj, och tydligast mätbarhet får du om du sätter upp konverteringsmål och mätpunkter som t ex ”pratar” med din webbplats eller landningssida.

Slutligen, kan du ge tre snabba råd för en företagare som vill använda sociala medier?

Absolut!
• För det första, du behöver inte finnas överallt. Lägg ribban där det passar dig, din verksamhet och dina mål. Att skaffa olika profiler på olika sociala plattformar och sen inte vara aktiv – det är inget vidare. En död profil är värre än att inte ha någon alls.

• Det andra viktiga rådet är att samtala. Kom ihåg att sociala medier är just socialt. Prata med andra, svara på frågor och kommentarer, delta i samtalet hos andra, hjälp till… Fokusera minst lika mycket på mottagaren och den potentiella kunden, som att tänka på dig själv. Folk gillar inte att lyssna på den som bara pratar om sig själv och sin förträfflighet, och det gäller även i sociala medier 🙂

• Och för det tredje: ha en plan. En plan för sociala medier behöver inte vara komplicerad att formulera, men den hjälper dig så mycket sen i det löpande arbetet. Ofta skjuter man från höften för att man inte planerat något innehåll, vilket gör att innehållet riskerar bli lite hafsigt eller irrelevant, eller så missar man värdefulla tillfällen då man kunnat skapa värdefullt innehåll bara för att man var för sen på bollen. Gör en enkel plan så blir din närvaro i sociala medier både enklare, roligare och bättre!

Sidan uppdaterades 2019-02-01

Våra samarbetspartners