
Checklista för att börja göra
Företag har en central roll i arbetet för att nå Globala målen. Oavsett hur stort eller litet ett företag är och oavsett bransch kan alla vara med och bidra.

- Din kunskapsnivå – en inventering
- Vad kan du/ni om de Globala målen? Koppla kunskap till förflyttningen.
- Hur ser hållbarheten ut inom branschen? Bjud in kunder och leverantörer i diskussionen. Vad kan ni tillsammans?
- Ny kunskap måste få kosta i form av tid att utbilda dig själv och ev personal.
jobba löpande med utbildning. Här ska du inte snåla!
- Insikter
- Ärligt var är du/ni idag?
- Vilka är utmaningarna?
- Vad måste du/ni lära dig/er mer om?
- Grundarbetet är viktigt och ta det i er takt.
- Var optimistiskt realistisk – bli varken för nattsvart eller tokoptimistisk.
- Finns det nya affärsmöjligheter som kan fungera som morot och ge en fin utveckling?
- Vilka skulle kunna hjälpa dig/oss?
- Vilka har den kompetens ni saknar och/eller vilka gör det ni önskar göra redan nu.
- Unga kan bidra, våga involvera dem och även personer du aldrig tänkt på som har ett hållbart tänk och agerar naturligt hållbart i sin omgivning.
- Hamna inte i rätt eller fel tänket
- Vi löser inte förändring med skam.
- Det skapar osäkerhet, ångest och stress.
- Ge utrymme för att uttrycka oro i gruppen.
- De som hittar svaren blir de mest konkurrenskraftiga
- Det finns en stor finansiell risk för dig som är entreprenör att gå bort dig om du inte grundar ordentligt.
- Se till att någon samordnar arbetet och din/er kommunikation
- Gör erfarenheter och dra lärdomar för att hitta vägen fram för dig/er.
- Våga utmana ER själva och era samarbetspartners, kunder och leverantörer – vill ni vara med och göra oss mer hållbara?
- Lägg kraft på att genomföra förflyttningen internt istället för att framställa er för bra för tidigt i sociala mediekanaler
- Kommunicera det som är relevant i sociala medier för att undvika brus, t ex ärliga och öppna erfarenheter av det ni gjort som skapar trovärdighet i ert hållbarhetsarbete.
- Koppla de Globala målen till er verksamhet och i er kommunikation. De har ett enkelt uttryck i form av färg, siffror och symboler som de flesta använder numera.