Hem
Papper med checkboxar och en röd bock i ena boxen

Checklista för att börja göra

Företag har en central roll i arbetet för att nå Globala målen. Oavsett hur stort eller litet ett företag är och oavsett bransch kan alla vara med och bidra.

  1. Din kunskapsnivå – en inventering
    • Vad kan du/ni om de Globala målen? Koppla kunskap till förflyttningen.
    • Hur ser hållbarheten ut inom branschen? Bjud in kunder och leverantörer i diskussionen. Vad kan ni tillsammans?
    • Ny kunskap måste få kosta i form av tid att utbilda dig själv och ev personal.
      jobba löpande med utbildning. Här ska du inte snåla!
  2. Insikter
    • Ärligt var är du/ni idag?
    • Vilka är utmaningarna?
    • Vad måste du/ni lära dig/er mer om?
    • Grundarbetet är viktigt och ta det i er takt.
    • Var optimistiskt realistisk – bli varken för nattsvart eller tokoptimistisk.
    • Finns det nya affärsmöjligheter som kan fungera som morot och ge en fin utveckling?
  3. Vilka skulle kunna hjälpa dig/oss?
    • Vilka har den kompetens ni saknar och/eller vilka gör det ni önskar göra redan nu.
    • Unga kan bidra, våga involvera dem och även personer du aldrig tänkt på som har ett hållbart tänk och agerar naturligt hållbart i sin omgivning.
  4. Hamna inte i rätt eller fel tänket
    • Vi löser inte förändring med skam.
    • Det skapar osäkerhet, ångest och stress.
    • Ge utrymme för att uttrycka oro i gruppen.
  5. De som hittar svaren blir de mest konkurrenskraftiga
    • Det finns en stor finansiell risk för dig som är entreprenör att gå bort dig om du inte grundar ordentligt.
  6. Se till att någon samordnar arbetet och din/er kommunikation
    • Gör erfarenheter och dra lärdomar för att hitta vägen fram för dig/er.
    • Våga utmana ER själva och era samarbetspartners, kunder och leverantörer – vill ni vara med och göra oss mer hållbara?
    • Lägg kraft på att genomföra förflyttningen internt istället för att framställa er för bra för tidigt i sociala mediekanaler
    • Kommunicera det som är relevant i sociala medier för att undvika brus, t ex ärliga och öppna erfarenheter av det ni gjort som skapar trovärdighet i ert hållbarhetsarbete.
    • Koppla de Globala målen till er verksamhet och i er kommunikation. De har ett enkelt uttryck i form av färg, siffror och symboler som de flesta använder numera.

Sidan uppdaterades 2023-07-17