Hem

Gör det enkelt så blir det gjort – nya rådgivarens tips till blivande företagare 

NyröretagarCentrums nya rådgivare Lennart Bengtsson har varit företagare större delen av sitt yrkesliv och karriären inleddes i mitten på 80-talet. Fotograf, skribent, tidningsmakare och leverantör av reklamfinansierade kartor är några av de roller Lennart har haft på sitt visitkort genom åren. Intresset för företag och tillväxt ledde honom via ett par utbildningar till en förfrågan om att ta över som programchef. Under 10 års tid var han runt och jobbade med olika case på stora företag. Bl a var Lennart involverad i att få Gekås i Ullared att börja med söndagsöppet. De senaste åren har Lennart hjälpt företag som konsult och mentor. 

-Nu som pensionär är det kul att ha något meningsfullt att göra. Jag känner Ann-Sofi Frey (rådgivare på NyföretagarCentum) och det var hon som först fick med mig som mentor i september och nu även som rådgivare, berättar Lennart Bengtsson. 

Vad ser du fram emot i din roll som rådgivare? 

-Det är så roligt när man kan vara med och få fart både på människor och verksamhet. Ofta är det rätt enkla saker som behövs, men att man ser dem inte själv. Gör man det enkelt så blir det gjort. Jag har varit med om att få se pärmar som innehåller affärsplanen, men kan du inte hålla din affärsplan i huvudet och lever den varje dag så är den fullständigt värdelös, slår Lennart fast.  

Naturligtvis behövs det en affärsplan och ett underlag om du t ex behöver gå till banken eller andra investerare. Men för det vardagliga, för dig och dina anställda så säger Lennart:  
-Gör något enkelt så att du och ev anställda vet vad ni ska göra varje dag för att lyckas. Börja gärna med affärsplan för att få lite struktur men ta ut kontentan, vad är det som gör skillnad här och lev det. Då har du en möjlighet att lyckas. 

Om du ska starta företag behöver du vara medveten om att det inte är någon “walk in the park”, inte i början om du börjar från noll. Det är en ökenvandring i början men har du ett bra erbjudande och ger kunderna något som de gärna vill betala för brukar det lossna. Det är lätt att alla går på priset och det slår direkt på din marginal och din lönsamhet. Försök hitta ett unikt erbjudande så du kan ta vettigt betalt för det du gör. Jag säger inte att du inte ska jobba med rabatter, de kan vara bra ibland. Men fokusera på att hitta och lösa kundernas problem. Vad vill de ha löst och hur löser du det på ett mycket bättre sätt än någon annan gör. Gör du det och du förstår vilken som är din idealkund, dvs den som gärna betalar för det du gör och hjälper dem ska du satsa för fullt och görs allt du kan för att få tag i fler som dem. Se även till att bli av med de kunder som strular för mycket. De tar bara energi. Tänk A, B och C-kunder. Det är inte säkert att du har din A-kund idag. Försök utvärdera och leta reda på de rätta kunderna för dig och din verksamhet. 

Tre tips från Lennart

  1. Du behöver inte vara superbäst på allt. Är du tillräckligt bra överlag så välj ut ett område där du verkligen gör skillnad för kunden och där ska du vara bättre än någon annan. Det som är mest betydelsefullt för kunden, där ska du vara bäst. 
  2. Våga tänka annorlunda! Våga bryta branschstandarden och det är då du kan hitta de här områdena där du kan hjälpa kunderna bättre än någon annan. Ta hjälp av någon från en annan bransch, hitta en annan logik och erbjud något annorlunda. 
  3. Utred inte så mycket utan PROVA! Gör en liten test, du behöver inte sjösätta det överallt men prova dig fram. Bär det här, bär det där. Klart att man gör en viss research men du får aldrig ett fullödigt svar förrän du provar. Så testa dig fram utan att måla in dig i ett hörn. 

Bonustipset!

Se till och ha kul! Du ska tycka att det är kul att driva företag. Tycker du inte det så kommer du sannolikt inte att göra ett bra jobb. Sen kan inte allt vara kul, men överlag ska det vara det och då mår du också bra. Sannolikt slipper du bli utbränd och få magsår om det är kul. Så ha kul på jobbet! Då får du mycket energi och det blir en positiv spiral. Är det inte kul, då ska du fundera då på hur du ska göra framöver.  

Du kan boka en tid för rådgivning med Lennart här.

Sidan uppdaterades 2022-03-23