
Partnerskap till förmån för regionens nya entreprenörer

Det är lätt att tro att ett fastighetsbolag främst vill ha stora hyresgäster som hyr stora lokaler på långa kontrakt. Men ett samtal med Magnus Lambertsson, Wihlborgs regionchef i Helsingborg, ger en annan bild av varför just småföretagarna är viktiga kunder för Wihlborgs Fastigheter.
-Småföretag är egentligen vår kärnaffär. Visst har vi stora hyresgäster också men om vi tittar på hur det såg ut för oss i Helsingborg förra året var vår snittuthyrning under 200 kvm styck. Då är det mindre företag med 2 till 5 eller 6 anställda vi pratar om. I den kategorin har vi väldigt många hyresgäster och det är allt från små plåtslagarfirmor eller målare till de företag som har lättare industri och produktion, berättar Magnus Lambertsson, regionchef Wihlborgs i Helsingborg.
Vad gör Wihlborgs för att stötta småföretagare när det gäller val av lokal
-Dels har vi ett ganska stort utbud vilket gör att vi kan anpassa lokalerna beroende på vilken fas företaget befinner sig i. Vi försöker vara flexibla när de behöver ändra ytan genom att hitta andra lösningar till kunden. Jag tycker också det är viktigt för oss, särskilt när det är nya företag, att hjälpa dem att göra en realistisk bedömning. Det är alltför många gånger vi ser personer som har en dröm och en vision. Men någonstans måste den kunna omsättas till verklighet. En del tycker att vi är väldigt elaka om vi begär tre månaders säkerhet om de ska hyra en lokal. Det kan man tycka men då kan man också reflektera över att om jag inte får tag i tre månaders deposition på kanske 30 eller 50.000 kr för en mindre lokal, har jag då verkligen tänkt igenom min finansiering fullt ut. Det räcker i princip att du blir sjuk under några dagar för att allting ska falla, förtydligar Magnus.
Med andra ord, det som kanske kan kännas som ett oflexibelt bemötande, handlar egentligen om en mycket sund omtanke för båda parter.
Blivande hyresgäster hänvisas ibland till NyföretagarCentrum
Som en del i partnerskapet med NyföretagarCentrum händer det att Wihlborgs hänvisar blivande hyresgäster som ringer med olika affärsidéer till NyföretagarCentrum och informerar om att de kan få lite hjälp utifrån.
-Det gäller att ha rådgivare som förstår hur viktigt det är att ha en bra likviditetsplanering. Att du har testat av din affärsidé på fler personer. Vi har ett antal exempel där det gått fantastiskt bra men också tillfällen då vi kunnat konstatera att den idén kanske inte var den bästa, berättar Magnus.
I nuläget är Wihlborgs främst en finansiell partner till NyföretagarCentrum.
-Sen tror jag att där finns en del att utveckla ihop. Jag tror t ex att vi hade kunnat tillföra en hel del kring vad som är rimliga villkor i ett hyresavtal, oavsett vilket fastighetsbolag man hyr av. Att man tänker på att kontrollera så det inte bara är en kallhyra som presenteras i offerten. Det är inte ovanligt att det tillkommer driftskostnader utöver priset. Undersök noga om värme, vatten, snöröjning, kyla, ventilation, säkerhetsstaket och allt vad du kan behöva ingår i priset du ska betala. Att få hjälp att skaffa en helhetsbild, där tror jag att vi tillsammans med NyföretagarCentrum skulle kunna utbilda och hjälpa många nya företagare, summerar Magnus.
Vilken är den största anledningen till att Wihlborgs är partner till NyföretagarCentum?
– Utan nya företag i regionen tappar vi möjligheten att växa vår affär. Därför är NyföretagarCentrum en naturlig partner till oss. Av samma anledning är vi partner med Hetch och deras inkubator. Ju fler företag som startas desto bättre är det för oss om man ska vara rent egoistisk, säger Magnus.
Att vara aktiv i olika företagsgrupper tycker Magnus är en annan viktig anledning till partnerskapet.
-Det är jättenyttigt att komma ut och träffa företag, även de som inte är våra egna hyresgäster och få höra vad de har för utmaningar och vad som fungerar bra för att få en bild av vad som fungerar i praktiken, säger Magnus.
Vad vill du säga till de företag som ännu inte är partner till NyföretagarCentrum?
-Det är lite samma sak som hashtaggen #tillsammansför17. Om vi skapar ett bra företagsklimat i staden eller regionen där vi verkar så kommer det att gynna oss alla på sikt, fastställer Magnus.
Vad vill du skicka med till blivande eller nystartade entreprenörer?
-Jag tror att man ångrar sig om man inte provar. Däremot gäller det att skaffa sig kloka råd t ex genom NyföretagarCentrum eller andra så man inte ruinerar sig helt. Ska jag ha aktiebolag eller enskild firma, att man har styr på vad de olika valen innebär. Att du får en second opinion på din budget och annat som du gjort så att det faktiskt ser rimligt ut. Jämför med liknande verksamheter, har de tänkt på samma sätt som jag eller har de hittat något annat sätt. Läs på inom branschen och få en känsla för vad som flyger.
De flesta av oss mår bra av att vara med i olika typer av nätverk. Det är ofta där du skapar de bästa kontakterna. Mycket affärer görs via nätverk så investera den tiden och var med i dessa. Många idrottsföreningar har nätverk och det finns även digitala alternativ som ofta är i en lägre prisklass men som om du utnyttjar dem på rätt sätt ger dig många bra ingångar. Var inte rädd för att utnyttja nätverksträffarna. Ha ett tydligt mål med varför du är med på varje träff. T ex jag ska träffa 5 nya personer idag och connecta med dem på LinkedIn eller på annat sätt. Det tror jag är väldigt lärorikt, avslutar Magnus.