Hem

Kalendarium

Här ser du våra seminarium, webbinarer och nätverksträffar. Allt är kostnadsfritt och bokas via hemsidan (Boka). Kalendariet uppdateras löpande. Välkommen!

 

FEBRUARI 2021


26 februari: NYHET! Bli startklar – gör en affärsplan!
Webbinar
Med en genomarbetad affärsplan har du bättre förutsättningar att lyckas när du startar ditt företag. Den är också bra inför möten med t.ex. bank eller potentiella investerare eller partners. Affärsidé, SWOT-analys, budget och målgrupp. Här går vi igenom de olika delarna av affärsplanen och hjälper dig med ditt projekt.
Föreläsare: Jan Björklund, rådgivare NyföretagarCentrum Solna Sundbyberg
Tid:
Kl. 11.00-13.00.
Plats: Digitalt via Google Meet. Länk till webbinaret skickas inför mötet.

 

MARS 2021


11 mars: Stärk ditt varumärke och lyckas med digital marknadsföring
Webbinar
Du har en riktigt bra idé, men hur gör du sen? Här får du inspiration och tips på hur du kan bygga ett starkt varumärke från grunden och hitta dina första kunder. Digital marknadsföring – hur fungerar det och vilka kanaler ska du använda? Vi hjälper dig som ny företagare med grunderna inom marknadsföring.
Föreläsare: Sara Strand, rådgivare NyföretagarCentrum Solna Sundbyberg
Tid:
Kl. 13.00-15.00.
Plats:
Digitalt via Google Meet. Länk till webbinaret skickas inför mötet.

22 mars: NYHET! Gör din egen budget! 
Webbinar
Med en budget kan du planera din verksamheten bättre. Du får en uppfattning om vad som skapar lönsamhet men också kontroll över ekonomin så att du vet om det kommer att finnas pengar att betala räkningarna med. Vad är skillnaden mellan en resultatbudget och likviditetsbudget? Vi går igenom grunderna och vad som gäller. Du kan även arbeta med din budget och få hjälp under webbinaret. 
Föreläsare: Jan Björklund, rådgivare NyföretagarCentrum Solna Sundbyberg
Tid:
Kl. 11.00-13.00.
Plats: Digitalt via Google Meet. Länk till webbinaret skickas inför mötet.

 

APRIL 2021


14 april: Att ingå avtal – har du koll på vad som gäller?
Webbinar
Att ingå avtal med kunder och leverantörer är något varje företagare gör. Men har du koll på vad som gäller? Advokater från vår juridiska partner berättar om vad som generellt gäller för ingående av avtal samt vad du bör tänka på som nyföretagare när du ingår olika typer av avtal.
Föreläsare:
Avdokater från Advokatfirman MORE Legal
Tid:
Kl. 08.30-10.00.
Plats:
Digitalt via Google Meet. Länk till webbinaret skickas inför mötet.

13 april: NYHET! Bli startklar – gör en affärsplan!
Webbinar
Med en genomarbetad affärsplan har du bättre förutsättningar att lyckas när du startar ditt företag. Den är också bra inför möten med t.ex. bank eller potentiella investerare eller partners. Affärsidé, SWOT-analys, budget och målgrupp. Här går vi igenom de olika delarna av affärsplanen och hjälper dig med ditt projekt.
Föreläsare: Jan Björklund, rådgivare NyföretagarCentrum Solna Sundbyberg
Tid:
Kl. 11.00-13.00.
Plats: Digitalt via Google Meet. Länk till webbinaret skickas inför mötet.

 

MAJ 2021


5 maj: NYHET! Gör din egen budget! 
Webbinar
Med en budget kan du planera din verksamheten bättre. Du får en uppfattning om vad som skapar lönsamhet men också kontroll över ekonomin så att du vet om det kommer att finnas pengar att betala räkningarna med. Vad är skillnaden mellan en resultatbudget och likviditetsbudget? Vi går igenom grunderna och vad som gäller. Du kan även arbeta med din budget och få hjälp under webbinaret. 
Föreläsare: Jan Björklund, rådgivare NyföretagarCentrum Solna Sundbyberg
Tid:
Kl. 11.00-13.00.
Plats: Digitalt via Google Meet. Länk till webbinaret skickas inför mötet.

11 maj: Stärk ditt varumärke och lyckas med digital marknadsföring
Webbinar
Du har en riktigt bra idé, men hur gör du sen? Här får du inspiration och tips på hur du kan bygga ett starkt varumärke från grunden och hitta dina första kunder. Digital marknadsföring – hur fungerar det och vilka kanaler ska du använda? Vi hjälper dig som ny företagare med grunderna inom marknadsföring.
Föreläsare: Sara Strand, rådgivare NyföretagarCentrum Solna Sundbyberg
Tid:
Kl. 13.00-15.00.
Plats:
Digitalt via Google Meet. Länk till webbinaret skickas inför mötet.

12 maj: GDPR – Vi reder ut i djungeln! 
Webbinar
GDPR – Advokatfirman MORE guidar övergripande genom Dataskyddsförordningens olika delar och ger information och tips om vad företagare kan göra för att efterleva förordningen.
Föreläsare: Advokater från Advokatfirman MORE Legal
Tid:
Kl. 09.30-11.00.
Plats:
Digitalt via Google Meet. Länk till webbinaret skickas inför mötet.

27 maj: NYHET! Ny företagare – enskild firma
Webbinar
En informationsträff att börja med för dig som nyligen har startat en enskild firma. Vi går igenom skatter och avgifter samt hur du enkelt redovisar uppgifter till oss genom våra e-tjänster. Exempel på frågor du får svar på: Vad innebär det att vara godkänd för F-skatt? Vad är preliminärskatt, hur mycket ska jag betala och när? Hur tar jag ut pengar från mitt företag? Vilka intäkter och kostnader ska jag bokföra? Vad ska en faktura innehålla? Hur fungerar moms? Vad händer om jag inte betalar skatt i tid?
Föreläsare: Experter från Skatteverket
Tid:
Kl. 10.00-12.00.
Plats:
Digitalt. Länk till webbinaret skickas inför mötet.

 

JUNI 2021


10 juni: NYHET! Ny företagare – moms
Webbinar
En information för dig som är ny företagare och vill lära dig mer om moms. Exempel på frågor du får svar på: Vad är moms och hur fungerar det? Vad ska en faktura innehålla? Hur ska jag redovisa moms och hur ofta? Vad innebär det att dra av moms? Vad är ingående och utgående moms? Hur vet jag vilken momssats jag ska använda – 6, 12 eller 25 procent? Faktureringsmetoden eller bokslutsmetoden, vad innebär det? Hur gör jag momsavstämning?
Föreläsare: Experter från Skatteverket
Tid:
Kl. 10.00-12.00.
Plats: Digitalt. Länk till webbinaret skickas inför mötet.

17 juni: NYHET! Ny företagare – aktiebolag
Webbinar
En informationsträff att börja med för dig som nyligen har startat ett aktiebolag. Vi går igenom skatter och avgifter samt hur du enkelt redovisar uppgifter till oss genom våra e-tjänster. Exempel på frågor du får svar på: Vad innebär det att ha ett aktiebolag? Vad behöver jag känna till som delägare? Vilka möjligheter finns det att få inkomst i någon form från mitt aktiebolag? Måste bolaget betala ut lön om jag jobbar i bolaget? Vad är preliminärskatt, hur mycket ska bolaget betala och när? Hur fungerar moms? Vad behöver jag tänka på som arbetsgivare?
Föreläsare: Experter från Skatteverket
Tid:
Kl. 10.00-12.00.
Plats: Digitalt. Länk till webbinaret skickas inför mötet.

 

SEPTEMBER 2021


9 september: NEW! Level up your business (English)
Webbinar
Is it a struggle to implement regenerative solutions internally? Is there is a need to evolve the business identity for sustainability, but don’t know how to? Here get the inspiration and understanding of how to develop strong compelling identity narratives for innovation to impact growth of people, planet and profit.

Here you can be inspired to develop a business with new narrative to remove barriers to growth and innovation. We share the basis of why an evolved business narrative is critical for future proofing a new business. Established? We discuss the continuous development of a narrative to keep raising the business to the next level and become released from old patterns that are limiting possibilities, innovations and growth.

Föreläsare: Shereen Daver, Identity Engineer, Coach at 108 Ateliers and Royal Park Hospitality and Education Hub.
Tid: Kl. 09.00-10.15
Plats: Digital via Zoom. You will receive a link via email before the webbinar.

22 september: Ny företagare – enskild firma (Skatteverket)
Webbinar
En informationsträff att börja med för dig som nyligen har startat en enskild firma. Vi går igenom skatter och avgifter samt hur du enkelt redovisar uppgifter till oss genom våra e-tjänster. Exempel på frågor du får svar på: Vad innebär det att vara godkänd för F-skatt? Vad är preliminärskatt, hur mycket ska jag betala och när? Hur tar jag ut pengar från mitt företag? Vilka intäkter och kostnader ska jag bokföra? Vad ska en faktura innehålla? Hur fungerar moms? Vad händer om jag inte betalar skatt i tid?
Föreläsare:
Experter från Skatteverket
Tid:
Kl. 15.00-17.00
Plats:
Digitalt. Länk till webbinaret skickas inför mötet.

23 september: Bli startklar – gör en affärsplan!
Seminarium
Med en genomarbetad affärsplan har du bättre förutsättningar att lyckas när du startar ditt företag. Den är också bra inför möten med t.ex. bank eller potentiella investerare eller partners. Affärsidé, SWOT-analys, budget och målgrupp. Här går vi igenom de olika delarna av affärsplanen och hjälper dig med ditt projekt.
Föreläsare: Jan Björklund, rådgivare NyföretagarCentrum Solna Sundbyberg
Tid:
Kl. 11.00-13.00.
Plats: Solna stadshus

 

OKTOBER 2021


5 oktober: Att ingå avtal – har du koll på vad som gäller?
Webbinar
Att ingå avtal med kunder och leverantörer är något varje företagare gör. Men har du koll på vad som gäller? Advokater från vår juridiska partner berättar om vad som generellt gäller för ingående av avtal samt vad du bör tänka på som nyföretagare när du ingår olika typer av avtal.
Föreläsare:
Avdokater från Advokatfirman MORE Legal
Tid:
Kl. 09.30-11.00.
Plats:
Digitalt via Google Meet. Länk till webbinaret skickas inför mötet.

19 oktober: Gör ditt företags budget! 
Seminarium
Med en budget kan du planera din verksamheten bättre. Du får en uppfattning om vad som skapar lönsamhet men också kontroll över ekonomin så att du vet om det kommer att finnas pengar att betala räkningarna med. Vad är skillnaden mellan en resultatbudget och likviditetsbudget? Vi går igenom grunderna och vad som gäller. Du kan även arbeta med din budget och få hjälp under webbinaret. 
Föreläsare: Jan Björklund, rådgivare NyföretagarCentrum Solna Sundbyberg
Tid:
Kl. 11.00-13.00.
Plats:
Solna stadshus

19 oktober: Ny företagare – moms (Skatteverket)
Webbinar
En information för dig som är ny företagare och vill lära dig mer om moms. Exempel på frågor du får svar på: Vad är moms och hur fungerar det? Vad ska en faktura innehålla? Hur ska jag redovisa moms och hur ofta? Vad innebär det att dra av moms? Vad är ingående och utgående moms? Hur vet jag vilken momssats jag ska använda – 6, 12 eller 25 procent? Faktureringsmetoden eller bokslutsmetoden, vad innebär det? Hur gör jag momsavstämning?
Föreläsare:
Experter från Skatteverket
Tid:
Kl. 15.00-17.00.
Plats:
Digitalt. Länk till webbinaret skickas inför mötet.

20 oktober: Stärk ditt varumärke och lyckas med digital marknadsföring
Webbinar
Du har en riktigt bra idé, men hur gör du sen? Här får du inspiration och tips på hur du kan bygga ett starkt varumärke från grunden och hitta dina första kunder. Digital marknadsföring – hur fungerar det och vilka kanaler ska du använda? Vi hjälper dig som ny företagare med grunderna inom marknadsföring.
Föreläsare: Sara Strand, rådgivare NyföretagarCentrum Solna Sundbyberg
Tid:
Kl. 13.00-15.00.
Plats:
Digitalt via Google Meet. Länk till webbinaret skickas inför mötet.

27 oktober: GDPR – Vi reder ut i djungeln! 
Webbinar
GDPR – Advokatfirman MORE guidar övergripande genom Dataskyddsförordningens olika delar och ger information och tips om vad företagare kan göra för att efterleva förordningen.
Föreläsare: Advokater från Advokatfirman MORE Legal
Tid:
Kl. 09.30-11.00.
Plats:
Digitalt via Google Meet. Länk till webbinaret skickas inför mötet.

 

NOVEMBER 2021


2 november: Starta företag (Skatteverket)
Webbinar
Vi kommer att prata om hur du registrerar ditt företag och förbereda dig inför viktiga val som du behöver göra när du ska registrerar företaget. Du får information om skillnaden mellan de två vanligaste företagsformerna aktiebolag och enskild näringsverksamhet, vilken skatteform du ska ansöka om, vad preliminärskatt och moms är samt hur ofta du ska deklarera momsen.
Föreläsare: Experter från Skatteverket
Tid: Kl. 17.00-19.00.
Plats: Digitalt. Länk till webbinaret skickas inför mötet.

22 november: Bli startklar – gör en affärsplan!
Seminarium
Med en genomarbetad affärsplan har du bättre förutsättningar att lyckas när du startar ditt företag. Den är också bra inför möten med t.ex. bank eller potentiella investerare eller partners. Affärsidé, SWOT-analys, budget och målgrupp. Här går vi igenom de olika delarna av affärsplanen och hjälper dig med ditt projekt.
Föreläsare: Jan Björklund, rådgivare NyföretagarCentrum Solna Sundbyberg
Tid:
Kl. 11.00-13.00.
Plats: Solna stadshus

DECEMBER 2021


1 december: Ny företagare – aktiebolag (Skatteverket)
Webbinar
En informationsträff att börja med för dig som nyligen har startat ett aktiebolag. Vi går igenom skatter och avgifter samt hur du enkelt redovisar uppgifter till oss genom våra e-tjänster. Exempel på frågor du får svar på: Vad innebär det att ha ett aktiebolag? Vad behöver jag känna till som delägare? Vilka möjligheter finns det att få inkomst i någon form från mitt aktiebolag? Måste bolaget betala ut lön om jag jobbar i bolaget? Vad är preliminärskatt, hur mycket ska bolaget betala och när? Hur fungerar moms? Vad behöver jag tänka på som arbetsgivare?
Föreläsare: Experter från Skatteverket
Tid: Kl. 17.00-19.00.
Plats: Digitalt. Länk till webbinaret skickas inför mötet.

10 december: Gör ditt företags budget! 
Seminarium
Med en budget kan du planera din verksamheten bättre. Du får en uppfattning om vad som skapar lönsamhet men också kontroll över ekonomin så att du vet om det kommer att finnas pengar att betala räkningarna med. Vad är skillnaden mellan en resultatbudget och likviditetsbudget? Vi går igenom grunderna och vad som gäller. Du kan även arbeta med din budget och få hjälp under webbinaret. 
Föreläsare: Jan Björklund, rådgivare NyföretagarCentrum Solna Sundbyberg
Tid:
Kl. 11.00-13.00.
Plats:
Solna stadshus

 

Sidan uppdaterades 2021-08-20

Våra samarbetspartners