Hem

Intervju med Nadir Fazal om att hamna högt på Google Sök

nadir fazalNadir Fazal har över 10 års erfarenhet inom sökmotoroptimering (SEO), sökmotormarknadsföring (SEM) och konverteringsoptimering (CRO) från privat och offentlig sektor.

Nadir är expert på att maximera synlighet på Google Sök och konvertera besökare till kunder. Han är en av jurymedlemmarna för svenska SEO-Priset och har etablerat in-house SEO på Arbetsförmedlingen som är en av Sveriges största myndigheter.

Nadir delar med sig av sin erfarenhet inom SEO till NyföretagarCentrum Stockholm och svarar på frågan kring dess framtid.

Hej Nadir! Vad är SEO och varför är det viktigt?

Alla använder Google Sök dagligen och med hjälp av SEO förbättrar man en webbplats synlighet i sökmotorernas sökresultat. Att ranka högt på Google Sök innebär ökad synlighet vilket resulterar i att webbplatsen får fler besök från sökmotorn. Det är viktigt att komplettera SEO med CRO eftersom SEO handlar om att få besökare till sin webbplats och med hjälp av konverteringsoptimering kan besökare omvandlas till kunder.

Kan du berätta om din företagsresa?

Allt började 2011 när vi etablerade vårt första företag och insåg snabbt att det inte spelar någon roll om vi erbjuder den bästa produkten och tjänsten på svenska marknaden när ingen kan hitta oss. Webbplatsen var välgenomtänkt men vi hade ingen SEO- eller marknadsstrategi. Företaget hade begränsad marknadsbudget och kunde inte investera i betald annonsering så som Google Ads och förvänta sig exceptionella resultat.

Vi insåg värdet av att synas högt upp i sökmotorn och fördjupade oss inom området. Genom att förstå hur man sökoptimerar kunde vi maximera vår synlighet på Google Sök och samtidigt expandera inom liknande nischer. Sedan dess har SEO och datadriven marknadsföring blivit en stor del av min livsstil och jag tycker att det är extra viktigt att upplysa hur man gör och inte bara själva innebörden.

Ditt bästa tips för att öka webbplatsens synlighet i sökmotorn?

Enligt en studie från Internetstiftelsen använder 97% av befolkningen Google Sök i Sverige. Sökmotorn är en del av vår vardag och därför är det viktigt att förstå vad dina kunder googlar och deras sökintention. Genom att göra en omfattande SEO-analys kommer du att få en fördjupad insyn i sök- och köpbeteenden men även förstå vilka konkurrenter som finns på marknaden och varför de rankar högt i sökmotorn. Med hjälp av analysen sätter du ihop en SEO-strategi.

SEO-strategin kan även kompletteras med SEM. Betald annonsering har sina fördelar och nackdelar men genom att komplettera SEO med SEM kan webbplatsen dubbla sin exponering på Googles förstasida.

Hur ser framtiden ut?

Varje dag sker det över 55 miljoner sökningar på google.se och de tre första sökpositioner i sökmotorn får mer än 50% av alla klick. Företag som har en webbplats och vill nå nya samt befintliga kunder behöver prioritera sök- och konverteringsoptimering.

Vad alla behöver inse är att ju högre upp i sökmotorn en webbplats syns desto större blir sannolikheten att få fler besök som kan bidra till ökad tillväxt i företaget.

Sidan uppdaterades 2022-12-01

Våra samarbetspartners