Hem
Rådgivare Christian Jönsson

Låt ditt företag bli något mer än en papperstiger

Möt det senaste tillskottet på rådgivarsidan, Christian Jönsson, som precis börjat hos oss och som främst kommer att ha rådgivningar för nyföretagare i Helsingborg och online.

Christian har bott och arbetat utomlands i 25 år, varav 20 år på skönhets- och kosmetikaföretaget Oriflame och han kom tillbaka till Helsingborg för två år sedan. Han har framförallt arbetat på IT-sidan som chef men även som divisionschef för verksamhetens stödfunktioner. De 10 sista åren utomlands var han bosatt i Schweiz och ansvarade för verksamhetsutveckling, strategi och IT. Det var också där han startade sitt företag men i samband med flytten till Sverige startade Christian och hans fru istället ett gemensamt aktiebolag med fokus på konsultverksamhet och utbildning.

—De företagen jag jobbat på är väldigt entreprenörsvänliga och den stilen av företagande har jag alltid varit intresserad av och med stort fokus på tillväxt, strategisk planering, göra affärsplaner och se till att det blir gjort. Det mest naturliga för mig när jag slutade på Oriflame för 4-5 år sedan var att starta en enskild firma inom consulting med fokus på verksamhetsutveckling, projektledning etc. Det fortsatte jag med när jag flyttade tillbaka till Sverige och de senaste åren som egen företagare har jag verkligen varit nere i detaljerna och vet vad det innebär att köra själv, berättar Christian.

Via nätverket Mersmak mötte Christian NyföretagarCentrum Skåne Nordvästs verksamhetsledare Anne Klåve och efter ett uppföljande möte kände Christian att rådgivningen var något han blev väldigt intresserad av. Dels för att han tycker det är ett kul uppdrag och dels för att han brinner för när folk tar tag i saker, skapar tillväxt och startar företag istället för att sitta passiv.

—Det är en fantastisk möjlighet att NyföretagarCentrum finns för de som vill starta eget företag, att de kan få professionell rådgivning och förhoppningsvis blir det något bra av affärsidén. Det tycker jag är härligt. För mig personligen är det dessutom en möjlighet att arbeta på hemmaplan och komma in i näringslivet här på ett bra sätt, säger Christian.

Christians största styrka när det kommer till rådgivning är att hjälpa till med affärsplanen och se till att det finns en bra strategi och ett bra genomförande så det inte bara är en papperstiger utan att där finns substans bakom, ett driv och en vilja att få igenom sin vision.

Utan sälj stannar din business på en viss nivå

—Börja med en stark vision, få ner den till en plan och till ett genomförande. Där kan jag bidra med en hel del, både motivation och entusiasm. Men samtidigt se till att utmana för att säkerställa att idén kan tas vidare. Ledarskap, genomförande, vision och strategi det är bitar som jag har arbetat med och brinner för och där ligger också mina styrkor. Att leda sig själv som företagare kräver att du är förändringsbenägen. Du har kanske en superidé men den kommer att ändra sig. Lyckas den inte direkt behöver det inte vara kört utan gå tillbaka och skruva på den och kör igen och igen. Man behöver brinna för att driva företaget och tror man att det är lätta pengar så är man fel ute. Det kostar mer än du tror och saker säljer sig aldrig så enkelt som du tror. Utan sälj så stannar din business på en viss nivå. Du behöver lägga ner hela din själ för att det ska lyckas, menar Christian.

Nätverk bidrar till sälj

Om möjligt är det bra för nyföretagare att gå med i nätverk och föreningar. Vissa kostar pengar men andra är gratis eller så är du välkommen som gäst. Christians råd är att du ska vara med så mycket som möjligt, gärna kopplat till din bransch och se till att använda verktyg som t ex LinkedIn för att hitta nätverken.

—Ta den tiden att göra dig känd men framförallt att träffa de personer som kan vara nyttiga att känna i framtiden. Underskatta inte nätverk som säljkanal. Det blir viktigare och viktigare för att nå utanför den krets som redan känner till dig.

Christians 3 bästa tips till nystartade företagare

  1. Hitta din USP* så snabbt som möjligt – vad är det som du gör som gör din idé unik. Varför är din produkt/tjänst bättre och varför ska kunderna komma till dig. Tänk efter ordentligt på den biten. Till det ska du tänka igenom din målgrupp. Du kan inte vara till för alla, ju mer detaljerad du kan vara i början desto bättre är det i starten. Sedan kan du utveckla dina varor eller tjänster och då utvecklas målgruppen också.
  2. Var medveten om att driva företag är inget du gör med vänsterhanden utan det är något som kräver mycket insatser från dig. Du måste tycka det är kul. Är det bara en börda blir det inte bra.
  3. Sälj, glöm inte att någon måste köpa dina tjänster eller produkter.

Välkommen till oss på NyföretagarCentrum Skåne Nordväst Christian!

*USP = Unique Selling Point

Sidan uppdaterades 2024-04-24