Hem

2 september 2022

Välkommen på vår Starta & driva eget – kurs hösten 2022 – start 2 november

Häng med på Nyföretagarcentrum Arvika Edas starta och driva eget-utbildning. Kursen är kostnadsfri och genomförs under totalt fyra kvällsträffar på onsdagar med två gånger på plats i Arvika och två gånger digitalt i Zoom.

Anmäl dig till arvika@nyforetagarcentrum.se , via SMS till 070 6070867 eller direkt här på webben, välj ”Boka rådgivning eller kurs” och välj ”Starta eget kurser” och sen ”November” i menyn.

 

11 maj 2022

Vi byter namn och blir VÄSTRA VÄRMLAND ☀️

 

Efter tillskottet med Nordmarkens näringsliv i föreningen tyckte vi att det var på sin plats att byta namn. Vi kommer alltså med de inkluderade kommunerna Arvika, Eda och Årjäng nu döpa om oss till Nyföretagarcentrum Västra Värmland.

 
På årsmötet förra veckan när detta beslutades knäppte vi av en stilig bild på styrelsen och adjungerande.
Pär Sundman, näringslivsutvecklare Eda kommun, Pär Falkevik Brunskogs försäkringsbolag, Christer Thåg, Westra Wermlands Sparbank (ordförande), Anna Wikstrand, Arvika kommun, Stefan Skoglund, verksamhetsledare & rådgivare, Johan Andersson, Arvika Redovisning, Johan Västsäter, Nordmarkens Näringsliv, Thorill Pettersson, näringslivsutvecklare Nordmarkens näringsliv & Årjängs Kommun, Jonas Andersson, näringslivsutvecklare Arvika kommun
 
 
 

05 januari 2022



Starta och driva eget-utbildning våren 2022, kvällstid 6 kvällar, för dig som vill starta eller driver ditt företag i Arvika, Eda eller Årjängs kommun – start 13 april kl. 18.00-20.00.

Häng med på Nyföretagarcentrum Arvika Edas starta och driva eget-utbildning. Kursen är kostnadsfri och genomfört både på plats i Arvika på Arvika Näringslivscentrum och digitalt i Zoom för den som hellre vill delta digitalt (och slippa resa).

Anmäl dig till arvika@nyforetagarcentrum.se , via SMS till 070 6070867 eller online här på webben, välj ”Boka rådgivning eller kurs” och välj ”Starta eget kurser” och sen ”April” i menyn.

Läs mer om innehållet och ladda ner inbjudan här

10 juli 2021

Starta och driva eget-utbildning hösten 2021, kvällstid 6 kvällar, för dig som vill starta eller driver ditt företag i Arvika, Eda eller Årjängs kommun – start 13 oktober kl. 18.00-20.30.

Häng med på Nyföretagarcentrum Arvika Edas starta och driva eget-utbildning. Kursen är kostnadsfri och genomfört digitalt i Zoom och med ett digitalt community för nätverkande och online-innehåll.

Anmäl dig till arvika@nyforetagarcentrum.se eller online här på webben, välj ”Boka rådgivning” och välj ”Starta eget kurser” och sen ”April” i menyn.

15 december 2020

Starta och driva eget-utbildning våren 2021, kvällstid 6 kvällar, för dig som vill starta eller driver ditt företag i Arvika, Eda eller Årjängs kommun – start 14 april kl. 18.00-20.30.

Delta i Nyföretagarcentrum Arvika Edas starta och driva eget-utbildning. Kursen är kostnadsfri och genomförs både på plats på Arvika näringslivscentrum och digitalt i Zoom och med Slack som kurscommunity. Anmäl dig till arvika@nyforetagarcentrum.se eller online här på webben, välj ”Boka rådgivning” och välj ”Starta eget kurser” och sen ”April” i menyn.

Måndag den 12 oktober 2020

Med anledning av Coronapandemin erbjuder vi för tillfället i första hand vår rådgivning digitalt och per telefon – rådgivningen är också öppen för alla företagare i Arvika och Eda – nya som gamla!

Du bokar din tid här på webben precis som vanligt och kommer att få en länk innan ditt möte där vi genomför rådgivningen via Zoom på dator eller mobil. Vi hjälper dig så klart att komma igång om det behövs. Vill du hellre ta det via telefon så går det också bra. Fysiska möten endast vid behov och under förutsättning att alla är symtomfria.

Välkommen!
/Stefan Skoglund
Verksamhetsledare och rådgivare Nyföretagarcentrum Arvika Eda

Fredag den 10 juli 2020

Starta och driva eget-utbildning hösten 2020, kvällstid 5 kvällar, Arvika – start 21 november kl. 18-20.30

Delta i Nyföretagarcentrum Arvika Edas starta och driva eget-utbildning. Kursen är kostnadsfri. Anmäl dig till arvika@nyforetagarcentrum.se eller online här på webben, välj Boka rådgivning och välj Starta eget kurser och sen Oktober i menyn.

Här kan du läsa mer om kursen.

Söndagen den 12 april 2020

Onsdagen den 15 mars 2020

Digital rådgivning och öppet för alla företagare

Med anledning av Corona-situationen erbjuder vi nu vår rådgivning digitalt och per telefon – rådgivningen är också öppen för alla företagare i Arvika och Eda – nya som gamla.

Du bokar din tid här på webben som vanligt och kommer att få en länk innan ditt möte där vi genomför rådgivningen via dator eller mobil. Vill du hellre ta det via telefon så går det också bra så klart.

Även vårens Starta och driva eget kurs kommer även den att genomföras digitalt som interaktiv videokonferens – samma tider och innehåll gäller.

Givetvis hjälper vi alla som behöver hjälp med det digitala att komma igång.

Välkommen!
/Stefan Skoglund
Verksamhetsledare och rådgivare


Måndag den 10 januari 2020

Starta och driva eget-utbildning våren 2020, kvällstid 5 kvällar, Arvika – start 15 april kl. 18-20.30

Delta i NyföretagarCentrum Arvika Edas starta och driva eget-utbildning. Kursen är kostnadsfri. Anmäl dig till arvika@nyforetagarcentrum.se eller online här på webben, välj Boka rådgivning och sen April och ”Starta och driva eget kurs” under boka rådgivning.

Onsdagen den 1 augusti 2019

Starta och driva eget-utbildning hösten 2019, kvällstid 5 kvällar, Arvika – start 23 oktober 2019 kl. 18-20.30

Delta i NyföretagarCentrum Arvika Edas starta och driva eget-utbildning. Kursen är kostnadsfri. Anmäl dig till arvika@nyforetagarcentrum.se eller online här, välj Oktober och ”Starta och driva eget kurs” under boka rådgivning. Antalet platser är begränsa, anmäl dig i tid. Mer information om kursen hittar du här

Inbjudan Starta eget kurs

Måndagen den 25 februari 2019

Compare-lunch i Arvika: Digitala trender just nu – nya möjligheter för framåtriktade företag! Arvika 18 mars kl 11.30-13.00

Den 18 mars 2019 är det dags för vårens Compare-lunch i Arvika. Stefan Skoglund från Compare och Nyföretagarcentrum Arvika Eda presenterar de viktigaste aktuella digitala trenderna för dig som företagare och ledare att ha koll på just nu. Trenderna kan innebära både hot och möjligheter – men genom insikt om dem kan du göra det bästa av dem.

Läs mer och anmäl dig här – Business Arvika bjuder på lunch!

Måndagen den 24 februari 2019

Frukost-möte Eda: Digitala trender – vad är det som händer egentligen? Charlottenberg 14 mars kl 7.30-9.00

Välkommen till en framtidsinriktad frukostföreläsning. Stefan Skoglund presenterar, med många konkreta exempel, ett antal spännande digitala trender som kan ha stor betydelse för dig och ditt företag framöver. Stefan visar på nya möjligheter inom det digitala för företag, organisa- tioner och medarbetare som vill hänga med, utvecklas och växa i en allt mer digital tid. Stefan är entreprenör, verksamhetsledare för Nyföretagarcentrum Arvika Eda och digital affärsutvecklare för Compare, klustret för digital utveckling i Värmland.

Välkommen till en inspirerande start på dagen och till framtiden för ditt företag! Frukosten anordnas i samarbete mellan Eda Näringslivsförening och Eda kommun. Anmälan senast 8 mars till anneli.andersson@eda.se

Onsdagen den 16 januari 2019

Starta och driva eget-utbildning våren 2019, kvällstid 5 kvällar, Arvika – start 27 mars 2019 kl. 18-20.30

Delta i NyföretagarCentrum Arvika Edas starta och driva eget-utbildning. Kursen är kostnadsfri. Anmäl dig till arvika@nyforetagarcentrum.se eller online här, välj ”Starta eget kurs våren 2019” under boka rådgivning  . Mer information om kursen hittar du här

Onsdagen den 24 oktober 2018

Häng med oss till med buss till Mässan Eget företag 9 november 2018

Torsdagen den 23 augusti 2018

Starta och driva eget-kurs hösten 2018
startar 24 oktober

Inbjudan Starta eget kurs hösten 2018 Nyföretagarcentrum Arvika Eda

Onsdagen den 18 april 2018

Brunskogs försäkringsbolag ny guldpartner
till NyföretagarCentrum Arvika Eda

Vi är mycket glada över att Brunskogs försäkringsbolag blir samarbetspartner till NyföretagarCentrum Arvika Eda. Brunskogs försäkringsbolag lägger 30 000 kronor per år i tre år och blir guldpartner.

Brunskogs försäkringsbolag är ett fullservicebolag inom skadeförsäkringar. Verksamhetsområdet sträcker sig över hela Värmland och huvudkontoret ligger i Edane. Ända sedan starten 1865 har de varit ett ömsesidigt försäkringsbolag, vilket innebär att de ägs av kunderna, det vill säga de som har sina försäkringar hos Brunskogs.

För små och stora företagare har Brunskogs ett heltäckande erbjudande inom företagsförsäkringar.

Brunskogs kommer också att delta på Nyföretagarcentrums starta och driva eget kurser kring informationsbiten om försäkringar för företagare.

Läs mer om Brunskogs på deras webbsida www.brunskogs.se

Måndagen den 2 april 2018

Eda kommun ansluter till Nyföretagarcentrum och namnbyte till Nyföretagarcentrum Arvika Eda

Vi är mycket glada över att Eda kommun ansluter till Nyföretagarcentrum Arvika och blir kommunal sponsor av verksamheten. Detta innebär att även idébärare och nyföretagare i Eda kommun kan ta del av Nyföretagarcentrums rådgivning, kurser och kompetensnätverk.

I samband med att Eda ansluter sig byter också föreningen namn till Nyföretagarcentrum Arvika Eda.

Idébärare inom Eda kommun bokar sin rådgivning här på webbsidan precis som vanligt. Rådgivningen kan utifrån önskemål ges lokalt i Eda, via videokonferens eller på vårt rådgivningskontor på Arvika näringslivscentrum.

Vi ser fram emot att få träffa många både idébärare och nyföretagare även från Eda kommun framöver!

Torsdagen den 5 oktober 2017

Handelsbanken bronspartner
till NyföretagarCentrum Arvika

Handelsbanken Arvika är fjärde samarbetspartner till NyföretagarCentrum Arvika. Handelsbanken lägger 10 000 kronor per år i tre år och blir bronspartner och grundarorganisation. För Handelsbanken var det en självklarhet att bli partner till NyföretagarCentrum. Nytillträdda kontorschefen Peter Johansson sitter i styrelsen för NyföretagarCentrum Arvika och ser fram mot samarbetet:

– Handelsbanken har valt att vara samarbetspartner med NyföretagarCentrum Arvika för att vi tycker föreningen bidrar till nödvändig kompetens till nya lokala företagare.  Att ge möjlighet till erfarenhetsutbyte och nätverkande, ser vi som en god förutsättning till lyckat framtida företagande. säger han.

Jörgen Bengtson, projektledare för NyföretagarCentrums etablering i Arvika, är mycket glad över att ha fått Arvikas tredje bank som partner.

– Handelsbanken är en stark bankpartner med många kontor och stark lokal närvaro. Vi är mycket glada över att ha Handelsbanken Arvika som samarbetspartner och kontorschef Peter Johansson i vår styrelse, säger Jörgen Bengtson, projektledare för NyföretagarCentrums etablering i Arvika.

NyföretagarCentrum erbjuder partnerskap på fyra nivåer: platina, guld, silver och brons.

Tidigare företag som är samarbetspartner till NyföretagarCentrum Arvika är Westra Wermlands Sparbank (guld), Nordea (silver) och Arvika Redovisning (silver). Nya står på tur!

NyföretagarCentrum Arvika har från starten starkt stöd från Arvika kommun.

NyföretagarCentrum Arvika erbjuder enskild rådgivning till den som funderar på att starta företag eller precis har startat eget – nyföretagare. Rådgivningen är kostnadsfri, konfidentiell och objektiv.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Måndagen den 2 oktober 2017

NyföretagarCentrum
äntligen invigt i Arvika

NyföretagarCentrum Arvika är härmed invigt!

Till dessa ord klippte Christer Thåg, ordförande i NyföretagarCentrum Arvika, och Jan Sundman, ordförande i NyföretagarCentrum Sverige, det historiska bandet till NyföretagarCentrums kontor i Arvika och västra Värmland. Verksamhetsledare och rådgivare Stefan Skoglund tar i bakgrunden emot halvdussinet blomuppsättningar från de många, som välkomnar etableringen.

Arvika kommun och lokalt näringsliv har gjort en fantastisk mobilisering, som gjort denna etablering möjlig.

Med på invigningen var bland andra kommunalråd Peter Söderström, kommundirektör Mikael Jareke, biträdande kommundirektör Anna Wikstrand, näringslivsutvecklare Jonas Andersson, turistchef Eva Aasum och många företrädare för lokala företag och lokalt näringsliv.

Christer Thåg var en av tre invigningstalare. Han betonade hur viktigt det är att Arvika nu fått ett NyföretagarCentrum, som kan hjälpa till att ”öka företagsamheten och entreprenörskapet i Arvika”.

– NyföretagarCentrum erbjuder kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning till nyföretagare i cirka 210 kommuner, nu även i Arvika. Efter tre år är 81 procent av dem som startat företag via ett lokalt NyföretagarCentrum kvar. Om nyföretagaren haft en personlig mentor under ett år, är 89 procent kvar som företag, sa föreningens nationella ordförande, Jan Sundman, i sitt invigningstal.

– Vi erbjuder en unik rådgivning, ”från företagare till blivande företagare” i tre bemärkelser. Våra rådgivare är företagare, vår finansiering kommer i huvudsak från lokala företag och företagare bemannar styrelse, kompetensnätverk och arbetar som mentorer, sa Jörgen Bengtson, projektledare för NyföretagarCentrum Arvika, i sitt anförande.

Han berömde särskilt Arvika kommun, som bidrar starkt ekonomiskt till verksamheten och även spelat en avgörande roll i det praktiska förberedelsearbetet. Även den privata finansieringen är stark, därtill med treårsavtal för de företag som hittills tackat jag till att bli samarbetspartner och därmed grundare av NyföretagarCentrum Arvika: Westra Wermlands Sparbank, Nordea, Handelsbanken och Arvika Redovisning.

Nu arbetar föreningen vidare med att vidga skaran av samarbetspartner.

Arbetet med att starta NyföretagarCentrum Arvika började för fyra år sedan och tog rejäl fart, när Mikael Jareke som nybliven kommundirektör i början av detta år engagerade sig för att få NyföretagarCentrum till Arvika.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Onsdagen den 27 september 2017

Arvika Redovisning silverpartner
till NyföretagarCentrum Arvika

Arvika Redovisning, med bifirman Nordmarkens Redovisning, är tredje samarbetspartner till NyföretagarCentrum Arvika. Arvika Redovisning lägger 30 000 kronor per år i tre år och blir silverpartner. En del av pengarna betalar Arvika Redovisning in natura genom att sköta NyföretagarCentrum Arvikas redovisning.

För Arvika Redovisning var det självklart att bli partner till NyföretagarCentrum. Företagets verkställande direktör, Johan Alestam (bilden), sitter i styrelsen för NyföretagarCentrum Arvika och ser fram mot samarbetet:

– Vi är med i NyföretagarCentrum för att främja lokalt nyföretagande och entreprenörskap. För oss är det viktigt att Arvika växer med nya företag och entreprenörer. Det vill vi vara en del av, säger han.

Jörgen Bengtson, projektledare för NyföretagarCentrums etablering i Arvika, är mycket glad över att ha fått en av Arvikas största redovisningsbyrå som partner.

– För oss är redovisningsbyråer lika viktiga som banker och försäkringsbolag i det lokala nätverket. Alla nyföretagare gör klokt i att ha en redovisningsbyrå, som hjälper dem med den praktiska ekonomin. Arvika Redovisning har stor kompetens, som nu kan komma NyföretagarCentrums kunder till godo. Vi ser fram mot samarbetet, säger han.

NyföretagarCentrum erbjuder partnerskap på fyra nivåer: platina, guld, silver och brons.

Tidigare företag som är samarbetspartner är Westra Wermlands Sparbank (guld) och Nordea (silver). Nya står på tur!

NyföretagarCentrum Arvika har från starten starkt stöd från Arvika kommun.

Jörgen Bengtson

Måndagen den 18 september 2017

Nordea silverpartner till
NyföretagarCentrum Arvika

Nordea bank är andra samarbetspartner till NyföretagarCentrum Arvika. Nordea lägger 20 000 kronor per år i tre år och blir silverpartner, NyföretagarCentrums första.

För Nordea var det självklart att bli partner till NyföretagarCentrum. Nordeas kontorschef i Arvika, Jan Kristiansson, betonar att Nordea vill vara med:

– Vi är med i NyföretagarCentrum för vi ser vikten av att det etableras nya företag; de bidrar till Arvikas och Sveriges tillväxt. Vi tror på en entreprenörsanda, och vi vill bidra med att ge möjligheter till de som vill förverkliga sin affärsidé och ge rätt förutsättningar för dem att lyckas, säger han.

– För oss är banker i allmänhet och Nordea, som har ambitionen att växa bland ny- och småföretag, viktiga partner. Nordea har ju med sin historia en stark förankring i Värmland, vilket gör det extra roligt att Nordea i Arvika så snabbt blir samarbetspartner, säger Jörgen Bengtson, projektledare för NyföretagarCentrums etablering i Arvika.

Tidigare företag att bli samarbetspartner är Westra Wermlands Sparbank, som är guldpartner. Nya står på tur!

NyföretagarCentrum Arvika har från starten starkt stöd från Arvika kommun.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Onsdagen den 13 september 2017

Sparbanken guldpartner
till NyföretagarCentrum Arvika

Westra Wermlands Sparbank (WWS) är första samarbetspartner till NyföretagarCentrum Arvika. Sparbanken lägger 50 000 kronor per år i tre år och blir guldpartner, NyföretagarCentrums första.

För sparbanken var det självklart att bli partner till NyföretagarCentrum. WWS verkställande direktör, Håkan Nordblad, är glad över att banken medverkar till att NyföretagarCentrum etablerar sig i västra Värmland:

– Ett starkt nyföretagande är en mycket viktig del i ett väl fungerande näringsliv. Efter att ha sett hur väl NyföretagarCentrum fungerar på andra ställen kändes det självklart för oss i banken att stödja satsningen på ett NyföretagarCentrum i Arvika, säger han.

Jörgen Bengtson, projektledare för NyföretagarCentrums etablering, är mycket glad över stödet.

– För oss är banker i allmänhet och sparbanker i synnerhet mycket viktiga stöttepelare. Jag är glad och stolt över att vi har fått Westra Wermland Sparbank som samarbetspartner och er företagsmarknadschef, Christer Thåg, som ordförande i föreningen NyföretagarCentrum Arvika, säger han.

NyföretagarCentrum Arvika har sedan tidigare starkt kommunalt stöd. Arvika kommun lägger drygt fem kronor per invånare och år till nyföretagarrådgivningen, som NyföretagarCentrum Arvika öppnar den 3 oktober 2017.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Sidan uppdaterades 2022-09-22

Våra lokala samarbetspartner