Hem

Har du råd att strunta i en företagsförsäkring?

Handen på hjärtat, har du en företagsförsäkring? Om svaret på frågan är ja, har du då koll på om både du och din verksamhet är rätt försäkrad? En företagsförsäkring är kanske inte det första man tänker på när man ska starta i gång sin verksamhet. Men vad händer om olyckan skulle vara framme? För vissa kan det då, i bästa fall, bli en dyrköpt läxa. Men i värsta fall kanske hela ditt företag faller på grund av detta onödiga misstag.

Även om ovanstående kanske lät lite deppigt så vill vi verkligen uppmana dig som inte har en företagsförsäkring att skaffa en nu på direkten. Vi på NyföretagarCentrum vet att man ofta glömmer bort den här delen i all sin iver att komma i gång med sitt företag. Det är ju trots allt det man tycker är det roligaste! 

Vilken typ av företagsförsäkring du behöver beror på vilken typ av verksamhet du driver och självklart ska du välja en som täcker just dina behov. Men en sak är säker, din hemförsäkring täcker ingenting av det du äger eller gör i ditt företag! Vi har pratat med Johan Hagman, försäkringsförmedlare, hos vår samarbetspartner Hjerta Södertörn för att reda ut lite begrepp och vilka frågor som är vanligast bland deras kunder.

Vilka är de vanligaste frågorna som ni på Hjerta Södertörn får?

Det vanligaste frågan är egentligen ”vilket försäkringsbolag jobbar du på?”. Det är alltid spännande att berätta att vi faktiskt inte jobbar på något försäkringsbolag. Vi är en aktör mellan ditt företag och försäkringsbolaget, som ett språkrör kan man nästan säga. Vårt uppdrag innefattar att föra kundens talan gentemot försäkringsbolaget och har därför alltid vår egen kunds bästa i fokus. Vad är bäst för dig och din verksamhet egentligen?

Nästa fråga som kommer då och då är varför försäkringar är så ”meckigt”. Vi håller med – ibland kan det verkligen vara det! Så pass att man inte ens orkar sätta sig in i varje avtal och bara väljer något. Det som ser bra ut utifrån, är billigt och som man känner igen blir lätt något som sen får snurra på år efter år. Det är just därför vi finns, för att förklara, undersöka och utmana försäkringsbolagen.

Vad finns det för vanliga misstag när det kommer till företagsförsäkringar?

Du har ingen försäkring alls
Företaget startades i gång snabbt, du fick in både uppdrag och leverantörer snabbt och jobbar på. Allt bara rullar och all din fokus ligger på den egna verksamheten. Det sista du vill tänka på just nu är fler utgifter. Allt fungerar kanon tills den dag det inträffar någon sorts skada.

Du är överförsäkrad
Du gillar att ha både skärp och hängslen och väljer att teckna upp en extra försäkring ”ifall att”. När vi tecknar en försäkring är det för att vi som företagare betalar ett försäkringsbolag för att ta en vis risk för oss. Om vi då betalar extra utan att försäkringsbolaget tar över någon extra risk från oss så känns väl det ganska onödigt? Vi vill ju faktiskt bara betala för det vi verkligen behöver ett försäkringsskydd för.

Du har missat att anmäla förändringar i din verksamhet
Som företagare har vi ett större ansvar att rapportera riskförändringar till försäkringsbolaget, ett mycket större ansvar än vi har som privatpersoner. Det kan vara allt ifrån att företaget omsätter mer pengar detta år än förra året, man har dragit i gång en ny verksamhet i bolaget, man kanske har flyttat eller anställt ny personal. Om du inte rapportera riskförrändringar till ditt försäkringsbolag kan påverka den ersättning du får om det inträffar en skada.

Du har inga ytterligare försäkringar för dina anställa
Det blir lätt snurrigt och det är mänskligt att blanda ihop vad de olika försäkringarna innebär. Det finns företagare som trott att det finns olycksfallsförsäkringar för sin personal i deras befintliga företagsförsäkringar och sen insett att så inte var fallet när det är för sent. Hade företagaren varit medveten om detta hade det kunnat göra ett aktivt val att teckna ett tillägg, till exempel en olycksfallsförsäkring, för företag vars personal har större risk att råka ut för olycksfall.

En företagsförsäkring, vad är det då egentligen?

En företagsförsäkring är ju egentligen en försäkring lämpad för företag. När vi pratar om att säkerställa sitt försäkringsskydd för företaget pratar vi ofta om något egentligen heter ”kombinerad företagsförsäkring”. Det är just det, en kombination av ett gäng olika försäkringar där man lätt kan lägga till flera moment. Det är här man kan ta en försäkring och verkligen forma den utifrån företaget som behöver skydd.

En kombinerad företagsförsäkring brukar oftast bestå av;

Egendomsförsäkring
Detta är en försäkring för företagets egendom och har tex skydd för brand-, vatten- och stöldrelaterade skador.

Avbrottsförsäkring
Denna försäkring gäller för det avbrott du har i din verksamhet till följd av en egendomsskada. Om du som företagare till exempel inte kan arbeta på grund av en brand så kan du få ersättning under den tid som du har ett avbrott.

Ansvarsförsäkring
Detta försäkringsmoment är ett av de viktigaste och även en av de delar de flesta glömmer att ta hänsyn till. Du som företagare har ett ansvar när du arbetar! Om du orsakar en person- eller sakskada kan du komma att krävas på skadestånd. Har du missat detta och det uppstår en ansvarsskada kan det vara väldigt svårt för din verksamhet att återhämta sig.

Rättsskyddsförsäkring
Tyvärr händer det att vi som företagare hamnar i tvist och en rättsskyddsförsäkring kan hjälpa till med ersättning när du behöver anlita ett ombud i samband med en tvist. De här situationerna blir ofta väldigt dyra och att ha ett försäkringsskydd i dessa fall kan rädda många företag.

Finns det några krav när vi pratar företagsförsäkringar?

Rent generellt så finns det inga måsten när det gäller vilken företagsförsäkring som du måste och som du inte får ha. I somliga branscher finns det dock krav på ansvarsförsäkring, utformad för just den branschen, för att man ska få teckna avtal med beställare. Däremot har du som företagare en större skyldighet att rapportera förändringar i din verksamhet för att fortsatt ha ett så bra försäkringsskydd som möjligt.

Goda råd är inte alltid dyra, de kan till och med vara gratis!

Eftersom försäkringsbehovet nästan alltid skiljer sig åt beroende på vilket typ av verksamhet man bedriver så är det bra att reda ut vad som är viktigt utifrån det företag just du driver. Vi på Hjerta Södertörn hjälper dig som företagare att få bättre koll på dina försäkringar. Vi hjälper dig också med att se över ditt försäkringsbehov, upphandla försäkringsavtal och navigera rätt genom försäkringsdjungeln. Allt för att du ska få mer tid för det just du brinner för – ditt företag!

Hjerta Södertörn tar inte ut någon ersättning av våra kunder utan får betalt i form av provision av valt försäkringsbolag. Vår provision ingår även i den försäkringspremie slutkunden betalar så det ska inte kosta något extra att ta hjälp av oss. Alla företag ska kunna ha råd med en förmedlare!

Du som företagare är varmt välkommen att kontakta oss redan idag för att få veta vad som är relevant för dig och din verksamhet. Vi hjälper dig sedan att se över försäkringsbehovet, ta in offerter, jämföra, förklara dem och teckna avtal. Vi hjälper dig även att upphandla befintliga avtal eller endast förvalta avtal som ligger bra där de ligger, men som kan behöva ses över och justeras.

Alla företag är olika och därför behöver även försäkringsskyddet spegla det. Tack och lov är goda råd inte alltid dyra. Hör av dig redan idag!

Sidan uppdaterades 2024-02-20