Hem

Hantverksfloristerna

Lotta och Teresia hittar du på @hantverksfloristerna.

De finns även på Facebook och såklart på Hantverksfloristerna.se

Då var det dags för ett besök hos Lotta Rydin och Teresia Fält på Hantverksfloristerna. Ett hållbart företag där naturen och kunderna står i fokus. Här berättar de om livet som företagare, hur man hanterat Covid-19 samt hur de satt sin egen prägel på butiken.

Hur kom det sig att ni tog steget till eget?

– Efter 23 år som florist, dök det upp en väldigt lockande möjlighet förra året, säger Lotta. Vi tog då över Linköpings äldsta blomsterbutik. Det kändes helt rätt, då Teresia och jag fick chansen att skapa butiken vi drömt om.

I vår butik ligger fokus på hållbarhet, där naturen och dess väl är en viktig del. Vi arbetar mycket med naturmaterial och försöker få in naturen, med dess färg och form i hela vårt tänk menar Teresia.

Vad är det bästa med att vara egenföretagare?

– Det finns många fördelar. Inte minst friheten, samt att man efter att ha tagit steget till eget även får en fantastisk chans att utvecklas tillsammans. Jag jobbar ju hela tiden med mina händer och känner att jag hela tiden utvecklas säger Lotta.

Sen känns det ju fint när vårt hantverk, för det är verkligen ett hantverk leder till återkommande kunder flikar Teresia in.

Hur har ni hanterat Covid-19?

– Vi lyckades hitta en skön grupp pensionärer som har hjälpt oss med utkörning av blommor. Det blev en väldigt bra lösning. I butiken har vi följt gällande rekommendationer.

– Inköp till storhelger och liknande är fortfarande lite knepigt, trots lång branscherfarenhet är det ibland inte helt lätt att hitta en perfekt balans. När det gäller administration och ekonomi har vi flera hjälpsamma redovisningsekonomer bland våra nära vänner.

Har ni fått någon hjälp av NyföretagarCentrum?

– Ja! De har varit både en bra hjälp och en inspiration. Vi har haft en bra dialog med dem, och Anna har varit tillgänglig när vi har haft några frågor, och fungerat som ett väldigt bra bollplank.

Som florist, vad är det roligaste i jobbet?

– Allt. Vi får ofta fria händer och kan då verkligen odla vårt konstnärliga tänk och skapa jättefina buketter och arrangemang. Att få smycka större lokaler är också trevligt.

Vilken är den vanligaste kundtypen och vad säljer ni mest av?

– Det är privatpersoner, och vi har tur att ha en bred målgrupp. Kunderna är allt från studenter, till barnfamiljer och seniorer och våra snittblommor säljer bäst. Röda rosor säljer betydligt bättre än vad vi hade räknat med.

Vad blir nästa steg för Hantverksfloristerna?

– Att ta en större marknadsandel inom företagssegmentet samt inom hotell- och restaurang. Där kan vi göra skillnad avslutar Lotta och Teresia unisont.

Text & Foto: Johan Åhlund

Vill du också få kostnadsfri rådgivning av oss?

Boka din rådgivningstid här

Vill du läsa och inspireras av andra företagare som med vår hjälp startat eget? Klicka på länkarna till respektive ort nedan så kommer du till fler goda exempel.

Kinda – Linköping – Mjölby Norrköping –Åtvidaberg –Ydre

Sidan uppdaterades 2023-06-16

Våra samarbetspartners